Levenslang [recensie]

Levenslang Martijn Leuwerink poëzie palmslag jonge leeftijd naaste verliezen broer misdrijf dienst politieagent aanrijding ongeval ingrijpende gevolgen impact verlies gedachten dood leven toekomst nabestaande rechtszaken uitspraken man boeken gegrepen gedichten bundelde werkzaamheden hoofdstukken uren week jaar persoon politie indrukwekkende schrijfsels noodlottige dag gebeurtenis rouw levenslang dierbare nasleep rechtszaak leeservaring gelezen gedeelten opengeslagen beeld recensie schrijven verstreken persoonlijk verhaal troost woorden waardevol buitenstaander dag inkijkje mens werk uniform tekeningen illustraties lucht beeld gevoel tekst prenten minderheid aanvulling review

Op jonge leeftijd een naaste verliezen. Het overkwam Martijn op 24 oktober 2020. In die nacht kwam zijn dierbare broer Jeroen (28) om het leven ten gevolge van een misdrijf. Tijdens zijn dienst als politieagent overleed hij door een aanrijding. Een ongeval dat ingrijpende gevolgen kende…

Welke impact heeft verlies? Welke gedachten bieden houvast? Hoe kijkt iemand na de dood terug op zijn leven? En eveneens vooruit naar de volledig veranderde toekomst? Hoe ervaart een nabestaande de rechtszaken en bijkomende uitspraken? En wat gaat er door iemand heen, ineens zittend naast de man bij wie het allemaal begon?

Een boek die anders is dan de meeste boeken die ik lees. Uit het leven gegrepen en in gedichten verwoord. Martijn bundelde een boek met gedichten over zijn broer Jeroen die om het leven kwam tijdens zijn werkzaamheden als politieagent.

Levenslang

De gedichten in dit boek zijn onderverdeeld in diverse hoofdstukken. Beginnend bij voor het ongeval, de eerste uren en de eerste week. Daarna het einde van het jaar en een aantal de persoon Jeroen beschrijven. Uiteraard is er ook een gedeelte gewijd aan het onderwerp politie en daarna volgen indrukwekkende schrijfsels over de maanden na de Levenslang Martijn Leuwerink poëzie palmslag jonge leeftijd naaste verliezen broer misdrijf dienst politieagent aanrijding ongeval ingrijpende gevolgen impact verlies gedachten dood leven toekomst nabestaande rechtszaken uitspraken man boeken gegrepen gedichten bundelde werkzaamheden hoofdstukken uren week jaar persoon politie indrukwekkende schrijfsels noodlottige dag gebeurtenis rouw levenslang dierbare nasleep rechtszaak leeservaring gelezen gedeelten opengeslagen beeld recensie schrijven verstreken persoonlijk verhaal troost woorden waardevol buitenstaander dag inkijkje mens werk uniform tekeningen illustraties lucht beeld gevoel tekst prenten minderheid aanvulling review noodlottige dag. Je leert Jeroen goed kennen op deze manier. Maar het zijn ook troostende woorden voor mensen in de rouw. En het laat goed zien dat nabestaanden na zo’n gebeurtenis levenslang hebben. Ze moeten een weg vinden om door te gaan zonder hun dierbare. Naast het verlies dat er altijd is, zie je in dit geval ook wat een nasleep zoals de rechtszaak met nabestaanden doet.

De gedichten heb ik tussendoor gelezen en ik ben er nog niet door heen. Ik heb uit alle gedeelten wel een aantal gelezen. Ik heb besloten om niet van voor naar achter het boek te lezen, maar steeds gewoon ergens het boek opengeslagen. Om zo toch een goed beeld te krijgen van het boek en ik een recensie kon schrijven. Want voordat ik alle gedichten heb gelezen, zal er wel langere tijd verstreken zijn,

Mooi vind ik dat het – ondanks het feit dat het een heel persoonlijk verhaal is – je ook troost kunt vinden in de woorden. Je hoeft Jeroen niet gekend te hebben. Tevens vind ik het waardevol dat je als buitenstaander ook meekrijgt waar de politie vandaag de dag voor staat. Een mooi inkijkje in het werk en de mens achter het uniform.

Tekeningen

Mooi is dat naast de mooie poëzie in dit boek, ook een aantal illustraties staan die passen bij Jeroen. Het geeft wat lucht in het geheel en beelden brengen een gevoel vaak toch anders over dan tekst. Hoewel de prenten in de minderheid zijn, is het wel een mooie aanvulling in het boek.

Levenslang (▶Bol.com) – Martijn Leuwerink
Poëzie, paperback, 270 pagina’s, Palmslag