Maffe Meester Daan speelt bananenslagbal [recensie]

Maffe Meester Daan speelt bananenslagbal Judith van Helden Leren Lezen Uitgeverij Columbus AVI M5 zelf lezen spreekwoorden zeilen winnen verliezen begrijpend lezen vragen school rekenen friet lachen humor herkenning kinderboek belevenissen avonturen klas rekenles recensie review boekenreeks serie eerste deel

Maffe Meester Daan speelt bananenslagbal is het eerste deel in een humoristische serie over avonturen op school. In de klas van meester Daan gaat het er vaak net even anders aan toe dan in andere klassen. Er vliegen bananenschillen door het lokaal tijdens de rekenles en zijn leerlingen moeten verplicht patat eten. De taalles heeft soms meer weg van verstoppertje spelen en spieken is verplicht. Leren de leerlingen eigenlijk wel iets bij meester Daan?

Een super leuk en grappig boek over het leven van meester Daan en de belevenissen van de kinderen bij hem in de klas. Een boek dat moeilijk weg te leggen is. Je wilt toch zeker meer weten over spiekles en een rekenles met friet?!

Maffe meester Daan speelt bananenslagbal

Op de groene kaft is de klas van meester Daan te zien door middel van een vrolijke, kleurrijke illustratie. Er wordt bananenslagbal gespeeld (wat ook meteen in de titel verwerkt zit). Bananenslagbal is één van de eerste grappige avonturen die de klas van meester Daan gaat beleven. Hilarisch! Wij kregen er gelijk een beeld bij hoe het er aan toe gaat in deze klas. Kinderen zullen situaties over school herkennen. Deze meester zou iedereen wel willen!

Maffe Meester Daan speelt bananenslagbal Judith van Helden Leren Lezen Uitgeverij Columbus AVI M5 zelf lezen spreekwoorden zeilen winnen verliezen begrijpend lezen vragen school rekenen friet lachen humor herkenning kinderboek belevenissen avonturen klas rekenles recensie review boekenreeks serie eerste deel Een vlot en makkelijk te volgen verhaal met een vrij groot lettertype zodat het door kinderen met  AVI-M5 niveau goed zelf te lezen is. Tevens zijn de zinnen vrij kort, wat ook makkelijker leest. Er zijn weinig illustraties, maar onze zoon heeft deze helemaal niet gemist. Het wordt zo goed omschreven allemaal dat je er zelf een compleet beeld van krijgt.

Het verhaal laat kinderen ook iets leren over zeilen, spreekwoorden en over winnen en verliezen. Wat wij erg origineel vinden, is dat er achter in het boek per hoofdstuk een aantal vragen gesteld worden over dat betreffende hoofdstuk. Het begrijpend lezen wordt hierdoor ook geoefend, zonder dat het schools aanvoelt. Ook leren de lezers een mening te vormen over sommige onderwerpen.

Mijn zoon vond het geweldig om te lezen over meester Daan die Spiek-les geeft en rekent met friet. Hij moest ook erg lachen om ‘de grote theedoek die binnen wandelt’. Zelf zat ik ook meteen in het verhaal door het grapje over een iebeejer.
Een geweldig kinderboek vol humor en herkenning!

Maffe meester Daan speelt bananenslagbal – Judith van Helden
Leren Lezen, hardcover, 96 pagina’s, Uitgeverij Columbus