Mag je taart op een hond gooien? [recensie]

Mag je taart op een hond gooien? Jan en Niko Princen prentenboek Lenthe Publishers vragenfeestje antwoorden bedenken reden enthousiast concept website stuur je eigen vraag in tekeningen recensie review

Mag je taart op een hond gooien? Jan en Niko Princen prentenboek Lenthe Publishers vragenfeestje antwoorden bedenken reden enthousiast concept website stuur je eigen vraag in tekeningen recensie reviewEen leuk kinderboek dat vragen stelt zonder antwoord te geven. Die mogen kinderen zelf bedenken. Er is geen goed of fout, het gaat om het beargumenteren van een antwoord.
Mag je taart op een hond gooien? Mag je een tram besturen? En mag je in je zwembroek in de sneeuw lopen?
Eric en zijn zusje Anna willen weten waarom sommige dingen wel mogen en andere niet. Kun jij ze daarbij helpen? Bedenk de antwoorden samen met je vader, moeder, broertje, zusje, opa of oma.
Het vragenfeestje kan beginnen!

Mag je taart op een hond gooien is natuurlijk al een titel die de aandacht trekt. En dat is precies de bedoeling. Het is geen gewoon leesboek, maar een boek boordevol vragen. De antwoorden moet je er zelf bij bedenken…

Mag je taart op een hond gooien?

Dit is het eerste boek in de reeks Vragenfeestje. Een ontzettend leuk concept boeken, want er worden alleen maar vragen gesteld die voorzien zijn van een vrolijke tekening. Het antwoord moet je zelf geven en – het allerleukste – foute antwoorden bestaan niet! Het boekje zorgt ook dat je eenvoudig een gesprek op gang kunt brengen, want iedereen kijkt weer anders naar de vraag. Bovendien stimuleer je kinderen niet alleen op zoek te gaan naar het antwoord, maar ook waarom iets wel of niet mag. Of waarom je iets beter niet kunt doen…

Vragenfeestje

Mag je taart op een hond gooien? Jan en Niko Princen prentenboek Lenthe Publishers vragenfeestje antwoorden bedenken reden enthousiast concept website stuur je eigen vraag in tekeningen recensie reviewBen je ook enthousiast over dit concept? Bezoek dan vooral ook eens de website Vragenfeestje. Want hier kun je zelfs je eigen vraag stellen. En wie weet vindt je die dan wel terug in een volgend boekje.

Kinderen zullen wellicht eerst vooral lachen om de vragen die voorbij komen in het boek. Mag je op een olifant naar school rijden? Zorgt natuurlijk al direct voor veel gespreksstof. Veel kinderen zullen ongetwijfeld dit een ontzettend leuk idee vinden, maar praktisch is het niet. Daar kun je dan mooi in gesprek over gaan. Andere vragen zullen kinderen het liefst met “ja” willen beantwoorden. Een goed voorbeeld daarvan is de vraag: Mag je de hele dag door ijsjes eten? De vrolijke tekeningen zorgen dat je al direct de situatie voor je ziet. Een boek dat leuk blijft, want elke keer zullen er weer andere antwoorden naar voren komen.

Mag je taart op een hond gooien? – Jan en Niko Princen
Prentenboek, hardcover, Lenthe Publishers