Meisje in sneeuw [recensie]

Meisje in sneeuw Danya Kukafka Thriller Hollands Diep hoofdpersonages spanning school medeleerling agent vermoord moord zelfmoord verliefdheid perfecte leventje recensie review

Wanneer de populaire scholiere Lucinda Hayes vermoord wordt aangetroffen, laat dat niemand in haar slaperige stadje in Colorado onberoerd, en zeker niet de jongen die te veel van haar hield, het meisje dat net zo’n perfect leven wilde als zij en de agent die haar moord moet onderzoeken.
Door de tragedie gaan die drie onvergetelijke personages – ­Cameron, Jade en Russ – noodgedwongen de confrontatie met hun diepste geheimen aan in de hoop troost te vinden, de waarheid of beide.

Zodra je begint met lezen in Meisje in sneeuw zit de spanning er direct in. Op de school van Cameron en Jade wordt een mededeling gedaan dat een medeleerling – Lucinda Hayes – niet meer in hun midden is. Het verhaal wordt in het eerste hoofdstuk verteld vanuit Cameron. Daarna volgt ene hoofdstuk dat geschreven is vanuit het oogpunt van Jade. Al snel merk je dat beiden een link hebben met Lucinda. Cameron is heimelijk verliefd op Lucinda. Jade zou het liefst precies zoals haar zijn. En nu is Lucinda dood… Vermoord.

Meisje in sneeuw

Het verhaal begint op woensdag 16 februari 2005 en laat het verhaal vanuit verschillende perspectieven zien. Niet alleen Cameron en Jade vertellen hoe zij het hebben beleefd, ook Russ – de agent die belast is met het onderzoek van de moord – komt aan het woord. Hierdoor is er wel steeds enige overlap in het verhaal, maar dat is niet storend. Dit komt vooral door het feit dat bovenaan elk hoofdstuk duidelijk de naam staat van degene die aan het woord is. Toch wordt je als lezer al snel heen en weer geslingerd. Eén meisje dat niet meer leeft. Is ze daadwerkelijk vermoord of is het toch zelfmoord? Was de liefde van Cameron zorgwekkend of gewoon een hevige puberale verliefdheid? En welke rol speelt Jade in dit verhaal. Ze zou niets liever willen dan zo perfect zijn als Lucinda. Kon ze het niet langer aan zien dat Lucinda het leven had, dat zij graag gehad zou willen hebben? Steeds denk je als lezer te weten hoe het zit. Maar steeds komt er weer wat nieuws aan het licht, waardoor je de gebeurtenissen heel anders ziet.

De schrijfstijl vond ik een beetje wennen in het begin, maar gelukkig wende dat al snel. Het verhaal neemt je al snel mee de diepte in en je leert de hoofdpersonen steeds beter kennen. Het blijft lang onduidelijk hoe het nu allemaal precies in elkaar zit, waardoor het boek spannend blijft. Het is lastig het boek tussendoor weg te leggen, waardoor het niet lang zal duren voordat je het uit hebt.

Meisje in sneeuw – Danya Kukafka
Thriller, paperback, 320 pagina’s, Hollands Diep