Meisjes vermist [recensie]

In het bergdorpje Monteperdido verdwijnen op klaarlichte dag twee elfjarige meisjes. Hun ouders zijn wanhopig en de hechte gemeenschap van het dorp is ten einde raad: waar zijn Ana en Lucía gebleven?
De meisjes zijn nooit meer gezien. Maar dan, jaren later, vindt de politie Ana. Ze is gewond en in shock, maar ze leeft.
Maar waar is Lucía? Leeft zij ook nog?

Een cover met de twee meisjes waarin een bos is afgebeeld. Het boek heeft nu al een grote aantrekkingskracht om te beginnen met lezen.

Meisjes Vermist

Als lezer krijg je eerst een kijkje in het verleden. Wie waren Ana en Lucía voordat ze verdwenen. Hoe liggen de verhoudingen in het dorp?

Dan begint het verhaal vijf jaar nadat de meisjes verdwenen zijn. In die vijf jaar heeft de tijd -in het kleine dorpje waar iedereen elkaar kent – stil gestaan. Dit geldt zeker voor de familie van de meisjes.

Wanneer er op een dag een auto-ongeluk plaats vindt, wordt de auto gevonden in het ravijn. Hierbij wordt Ana – die nu zestien jaar oud is – gewond aangetroffen. Naast haar in de auto ligt een dode onbekende man. Er komen veel vragen naar boven bij de bewoners in het dorp. Waar is Lucía en leeft ze nog?  De zaak van de vermissing wordt heropend.  Hierdoor komen er veel onfrisse zaken naar boven over de bewoners in het dorp. Maar er ontstaat hierdoor ook veel vijandigheid in het dorp. De belangrijkste vraag blijft: waarom is Ana wel terug  gevonden, maar Lucía niet? En is het een vreemde die de meisjes verborgen heeft gehouden of toch een bekende uit het dorp?

Eigenlijk heeft iedereen wel een geheim hier in het dorp. Eén voor één worden deze bekend, omdat iedereen in het dorp nu automatisch een verdachte is. Net wanneer je denkt dat je iemand weg kan strepen van de verdachtenlijst, gebeurt er iets waardoor deze persoon weer bovenaan de lijst van verdachten komt te staan. Lukt het Sara Compos om antwoord te krijgen op alle prangende vragen? En nog belangrijker… Wordt Lucía ook gevonden?

Eenmaal begonnen met lezen in dit boek, kun je niet meer mee kunt stoppen met lezen! Het is echt een psychologische thriller. Fantastisch geschreven en  door sommige gebeurtenissen in het boek, zit je eigenlijk op het puntje van je stoel. Het verhaal is soms heel erg misleidend en het einde was dan ook echt totaal anders, dan ik verwacht had. Heerlijk! Ik raad dit boek echt aan.

Meisjes vermist – Agustín Martínez
Thriller, paperback, 461 pagina’s, Xander Uitgevers