Met liefde gemaakt: hergebruik oude favoriete kleding [recensie]

Met liefde gemaakt Linnea Larsson hobby Unieboek Spectrum kleding textiel kleinkinderen kinderen nichtjes neefjes recycle hergebruik lieverlingsshirt favoriete kleding herinneringen patronen foto’s illustraties slabbetje strik lavendelzakje schoentjes kledinghanger mutsje pyjama rompertje jongens meisjes stappenplan recensie review

De allermooiste herbestemming voor je lievelingskleren: van de ene generatie voor de andere. Dat ene shirt van dat legendarische concert, dat jurkje dat je aanhad op jullie eerste date, of die blouse; die je kocht voor de diploma-uitreiking van je zoon. Er kunnen zoveel herinneringen kleven aan kleren waarmee ze van veel grotere waarde zijn dan toen je ze kocht. Ook daarom zitten onze kledingkasten bomvol kleren die we nooit meer dragen en hebben we meer slaapshirts dan nodig. Met liefde gemaakt is de oplossing voor overvolle kledingkasten. In deze Zweedse bestseller leer je 35 manieren om van je lievelingskleren rompertjes, jurkjes, wantjes, sokjes en broekjes te maken voor je kinderen, kleinkinderen, neefjes of nichtjes.

Een zeer overzichtelijk, creatief boek waarmee je aan de slag kan om met je oude favoriete kleding, nieuwe kleding te maken voor je (klein)kinderen. Mooie foto’s verduidelijken het resultaat. Zelfs beginners kunnen hiermee aan de slag….

Met liefde gemaakt

Ik was een beetje huiverig toen ik dit boek zag. Niet omdat het er niet aantrekkelijk uit ziet (dat doet het namelijk wel!), maar omdat ik totaal niet handig ben met een naaimachine. Favoriete kleding heb ik daar in tegen genoeg. Dus aan de slag dan maar….

De voorkant is erg leuk bedacht. Een kindje zit te kijken naar een volwassene die een favoriet shirt vast houdt. In het shirt zie je een gat en het kindje heeft een shirtje aan van dezelfde stof. Gemaakt dus van het lievelingsshirt van mama. Er staat op de kaft duidelijk aangegeven dat het gaat over 35 kledingstukken gaat. Op de binnenzijde (voor- én achterkant) van de kaft staan patronen getekend voor deze kledingstukken. Toen ik het voor het eerst zag, leek het een wirwar van lijnen en kleuren, maar als je een patroon zoekt, is het toch wel duidelijk. Het staat er zelfs bij met tekst. Het boek begint daarna met een inhoud.

Netjes ingedeeld en duidelijk welk kledingstuk gemaakt kan worden. In het voorwoord staat vervolgens leuk omschreven hoe dit boek tot stand is gekomen en enkele informatie over de schrijfster. Ook wordt er in het boek aandacht geschonken aan het milieu en de groeiende berg afval (textiel). Ik vind dit een goed omschreven aandachtspunt omdat dit tegenwoordig steeds belangrijker wordt.

Kleding voor de kleintjes

In het boek wordt er gewerkt met drie maten: 0 tot 6 maanden, 6 maanden tot een jaar en dan nog 1 tot 2 jaar. De patroonbladen zijn gemaakt voor de eerste groep, maar deze kan je, door middel van duidelijke uitleg, prima aanpassen aan de andere groepen. Dit wordt zelfs in een apart hoofdstuk uitgelegd.

Met liefde gemaakt Linnea Larsson hobby Unieboek Spectrum kleding textiel kleinkinderen kinderen nichtjes neefjes recycle hergebruik lieverlingsshirt favoriete kleding herinneringen patronen foto’s illustraties slabbetje strik lavendelzakje schoentjes kledinghanger mutsje pyjama rompertje jongens meisjes stappenplan recensie review De indeling van de te maken kledingstukken is eigenlijk bij allemaal hetzelfde. Het begint met het recycle teken met daarbij het recycle kledingstuk, overige benodigdheden (zoals bv elastiek of drukknopen) en de patronen (waarbij duidelijk staat of je voor- of achterin het boek moet zijn). Bij het schaaricoontje ga je aan de slag. Dit is een duidelijk stappenplan waarbij alle stappen nauwkeurig omschreven worden. Over het algemeen beslaat één kledingstuk twee pagina’s. De indeling met recycle- en schaaricoon is één pagina en een mooie, grote, rustige foto is ook één pagina.

Bijna aan het einde van het boek zijn nog illustraties gemaakt die je kunt gebruiken op het gemaakte werk. Deze staan in spiegelbeeld zodat het op de juiste manier gebruikt kan worden.

Ik vind de foto’s opvallend mooi. Ze zijn rustig en het kledingstuk komt er goed uit. De kleuren zijn goed gebruikt en soms is er een leuk klein detail zoals een tulp bij gelegd. Ook vind ik het origineel dat het niet alleen kleding (shirt, broek of jurkje) betreft maar ook bijvoorbeeld een slabbetje, strik, lavendelzakje, schoentjes, kledinghanger, mutsje of pyjama. De verhouding jongens/meisjes is prima. Voor beiden is genoeg te vinden en te maken. Ik hoop nog op een boek voor oudere kinderen, aangezien dit boek prima bevallen is!

Een veelzijdig creatief boek met veel mogelijkheden waar je zeker mee aan de slag kunt…zowel beginners als gevorderden….

Met liefde gemaakt – Linnea Larsson
Hobby, hardcover, 136 pagina’s, Unieboek Spectrum