Mevrouw uw kind wordt nooit meer beter [recensie]

Mevrouw uw kind wordt nooit meer beter Marjolein Colenbrander waargebeurd Xander Uitgevers kanker chemokuren bestralingen spanning verdriet kinderafdeling therapeut herkenning troost humor recensie review

Hoopvol, eerlijk en aangrijpend
Wanneer Ode twee is, wordt bij hem een tumor in zijn neus-keelholte ontdekt. Het gezin belandt in een achtbaan van negen zware chemokuren, negenentwintig bestralingen, onverschillige artsen en spoedbezoeken aan het ziekenhuis. Ondanks het verdriet en de onrust probeert zijn moeder zo goed mogelijk met de ziekte van Ode om te gaan.

In Mevrouw uw kind wordt nooit meer beter verteld Marjolein Colenbrander haar verhaal vanaf het moment dat haar kind ziek wordt, tot aan de allerlaatste, allesbepalende uitslag.

Je begint in het boek dat er een vrouw, Marjolein, bij een therapeut zit. De therapeut stimuleert de vrouw om haar verhaal te vertellen. Ze begint, en tijdens het vertellen springt ze van het heden (dit speelt zich af bij de therapeut), naar het verleden. Het verleden gaat over haar zoontje Ode. Haar zoontje Ode kreeg toen op tweejarige leeftijd kanker in zijn neus-keelholte. Deze tumor reikt met pieken tot aan het schedeldak. Hiervoor moet hij een hele zware behandeling van heftige chemokuren en bestralingen ondergaan. Marjolein geeft je een kijkje in hun gezinsleven en wat voor impact alle gebeurtenissen en behandelingen hebben voor Ode maar ook voor de rest van het gezin.

Mevrouw uw kind wordt nooit meer beter

Marjolein en haar man Mark zijn echt een team samen en proberen Ode er zo goed mogelijk doorheen te helpen in het ziekenhuis. Doordat Ode nog zo jong is, begrijpt hij van het meeste nog helemaal niets, en dat maakt hem vooral heel erg bang. Helaas maakt het personeel het ondanks dat ze het goed bedoelen, het alleen maar lastiger. Ook hanteert het ziekenhuis protocollen waar zowel Marjolein als Mark het totaal niet mee eens zijn.

Bijzonder is het om te lezen hoe de ouders zusjes van Ode ermee omgaan. Vol steun en liefde proberen ze het voor Ode allemaal een stuk prettiger te maken. Zo biedt Julia aan om mee te gaan om een masker te laten aanmaken voor de bestraling. Om Ode gerust te stellen – dat het niet eng is – gaat zij als eerste op de tafel liggen.

Naast alle zware stukken is er ook plaats voor wat zelfspot en humor. Zo hebben veel ouders van de kinderafdeling veel steun elkaar en relativeren ze de zware dingen vaak met de slappe lach. Dit is soms gewoon zo nodig om alle spanning eruit te laten…

Zoals de titel al laat zien, is het een heftig boek. Kinderen die ernstig ziek zijn is ondragelijk, maar Marjolein heeft hier een mooi boek van uitgebracht. Wat bij veel ouders die in dezelfde situatie zitten veel herkenning zal geven en misschien ook wel troost. En hopelijk ook die lach. Want ook die humor en lach is o zo belangrijk tussen alles door! Aan het einde van het boek krijg je op alle vragen, die je door het boek heen krijgt, de antwoorden. Hierdoor is het makkelijk om alles een rustiger plekje te kunnen geven. Bij dit boek houd je het echt niet droog en het is geen simpele kost. Maar wel een prachtig boek om te lezen.

Mevrouw uw kind wordt nooit meer beter – Marjolein Colenbrander
Waargebeurd, paperback, 224 pagina’s, Xander Uitgevers