Mia en de asielhond [recensie]

Mia en de asielhond Lisa Papp prentenboek De Vier Windstreken asiel hondje knuffelt verzorgt verzorgen liefde dieren huisdieren gewoonte kinderen boekje school recensie review

Mia mag een puppy uitzoeken! Ze noemt hem Sam en zorgt heel goed voor hem. Ze leest Sam voor, laat hem uit, geeft hem eten en drinken en dekt hem toe met een warm dekentje.

Dan bezoekt ze samen met haar moeder het dierenasiel, waar heel veel lieve honden wachten op een nieuw baasje. Maar sommige honden lijken een beetje verdrietig of eenzaam. En dus bedenkt Mia een mooi plan, zodat alle asieldieren kunnen genieten van verhalen en zachte dekentjes, net als Sam. Een vertederend verhaal over een meisje met een groot hart voor dieren.

Mia vraagt elke dag aan haar moeder of ze een hondje mag. Dan op een dag zegt haar moeder eindelijk, ja! Eerst kan ze niet kiezen tussen al die puppy’s, maar dan is er één die haar kiest. Dat wordt hem en ze noemt hem Sam. Mevrouw Kessel, van wie de Puppy’s zijn, vertelt dat ze Bonnie uit het asiel heeft gehaald. Ze legt Mia ook uit wat een asiel is en wat ze daar doen. Mia is erg onder de indruk van wat mevrouw Kessel vertelt en vraagt of ze ook eens mag komen kijken daar.

Mia en de asielhond Lisa Papp prentenboek De Vier Windstreken asiel hondje knuffelt verzorgt verzorgen liefde dieren huisdieren gewoonte kinderen boekje school recensie reviewMia en de asielhond

Mia zorgt als een echte moeder voor Sam, ze verzorgt hem goed, knuffelt met hem en geeft hem goed te eten. Op zaterdag gaan ze met mevrouw Kessel naar het asiel. Ze vind het indrukwekkend, maar vraagt zich vooral af of iemand wel écht van de dieren daar houdt. Mia besluit om ervoor te zorgen dat wat ze doet voor Sam, ook voor de dieren in het asiel kan doen. Ze moet dus hard aan de slag om alle dieren te laten weten dat ze voelen dat er ook van hun gehouden wordt!

Een interessant boekje voor kinderen. Veel neemt iedereen hun huisdieren maar voor lief, als gewoonte. Door dit boekje ga je daar toch anders naar kijken. Onze kinderen wilden na dit boekje, net als Mia, ook iets doen voor de dieren in het asiel. Ook leuk om te gebruiken op school!

Mia en de asielhond – Lisa Papp
Prentenboek, hardcover, 29 pagina’s, De Vier Windstreken