Midwinter – Een échte Suzanne Vermeer! [recensie]

Midwinter Suzanne Vermeer Thriller AW Bruna leeservaring verhaal perspectieven verleden heden passages dagboek van een fotograaf onbekende persoon schrijver teksten begin rol lezer lezen wegleggen boeken overlijden Paul Goeken pseudoniem instantie skiër drama lange latten wintersport afgezworen ongeluk vrienden ommekeer voorkomen kleren demonen voorstel memorabele skitour psycholoog plan stap wintersportvakantie begin leesvoer combinatie spanning vakantie winterthriller gevolgen schuld Grand Tour de Trois Vallées trip succes weer spanningen nachtmerrie levend recensie review

Alice de Vreede was 21 jaar oud toen ze voor het laatst op wintersport ging. Wat destijds echter begon als een heerlijke vakantie, liep uit op een drama. Een ongeluk met verstrekkende gevolgen. En het was allemaal haar schuld.

Acht jaar later besluit ze op aanraden van haar nieuwe psycholoog mee te gaan met een vriendengroep die de beroemde Grand Tour de Trois Vallées willen skiën. In eerste instantie lijkt de trip een succes te worden, maar wanneer het weer slechter wordt, lopen de onderlinge spanningen op en wordt de groep geconfronteerd met hun ergste nachtmerrie. Om het er levend vanaf te brengen, moet Alice de demonen uit haar verleden zien te bedwingen…

De boeken van Suzanne Vermeer vind ik heerlijk leesvoer. Een ideale combinatie van spanning en vakantie. Dus toen ik deze winterthriller in de winkel zag liggen, kon ik hem niet laten liggen… Ook al had ik nog voldoende leesvoer in huis.

Midwinter

Alice is een goede skiër, alleen heeft ze – na een drama op de lange latten – wintersport afgezworen. Een ernstig ongeluk van één van haar vrienden zorgde voor deze ommekeer. Midwinter Suzanne Vermeer Thriller AW Bruna leeservaring verhaal perspectieven verleden heden passages dagboek van een fotograaf onbekende persoon schrijver teksten begin rol lezer lezen wegleggen boeken overlijden Paul Goeken pseudoniem instantie skiër drama lange latten wintersport afgezworen ongeluk vrienden ommekeer voorkomen kleren demonen voorstel memorabele skitour psycholoog plan stap wintersportvakantie begin leesvoer combinatie spanning vakantie winterthriller gevolgen schuld Grand Tour de Trois Vallées trip succes weer spanningen nachtmerrie levend recensie review Een ongeluk dat zij wellicht had kunnen voorkomen.
Dat het voorval Alice niet in de koude kleren is gaan zitten, ontdek je als lezer al snel. Ze heeft nog altijd niet met de demonen uit haar verleden afgerekend. Wanneer ze een voorstel krijgt van vrienden om mee te gaan op een memorabele skitour, twijfelt ze enorm. Haar psycholoog vind het echter een goed plan en moedigt haar aan om de stap te zetten.
Zal deze wintersportvakantie het nieuwe begin zijn wat Alice zo hard nodig heeft?

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven geschreven. Naast het verleden en het heden, kom je af en toe passages tegen uit het “dagboek van een fotograaf.” Deze derde – onbekende persoon – weet veel over Alice, al heeft zij geen idee wie de schrijver van de teksten is. Hoewel in het begin deze rol niet zo groot lijkt, voel je als lezer dat er veel meer achter schuilt. Geen wonder dat je het boek – als je eenmaal bent begonnen met lezen – lastig weg kunt leggen.
Midwinter is in mijn ogen één van de betere boeken van Suzanne Vermeer – na het overlijden van Paul Goeken – die in eerste instantie onder dit pseudoniem schreef.

Midwinter – Suzanne Vermeer
Thriller, paperback, 320 pagina’s, AW Bruna