Minder afval, minder verspillen [recensie]

In dit boek vind je…
– Trucjes om minder te consumeren en meer te hergebruiken
– Advies om goed te kunnen recyclen en zo weinig mogelijk te verspillen
– Meer dan 50 tips voor een afvalvrije levensstijl
– Een programma waarmee je in 4 weken een expert in zero waste wordt
Zero waste goed voor jou en goed voor de planeet!

Een interessant en zeker geen saai boek over het verminderen van afval en minder verspillen. Vlot geschreven. Laat je nadenken over ons afval. Met genoeg tips, adviezen, leuke illustraties, recepten en interessante wetenswaardigheden.

Minder afval, minder verspillen

Minder afval, minder verspillen Laetitia Birbes Lifestyle Deltas leerzaam naslagwerk zero-waste interessant reizen binnentuintje gerecycled recept voedingsproducten schillen keukentips kooknat aardappelen pasta badkamer geen recycling kliko afvalscheiding tips adviezen weetjes illustraties chemische producten lichaamsverzorging klokhuizen pitten recensie review De kaft is goed gekozen naar mijn mening. Het lijkt op gerecycled (beige) papier en daarop een simpele, maar leuke illustratie van een fiets met groente en fruit.

Het boek begint met een zeer korte inhoud met daarin drie hoofdstukken. De schrijfster legt als eerste uit wat er bedoeld wordt met zero waste. Dit is een duidelijke uitleg en een goede basis om het verhaal te beginnen. In dit stuk mag je ook meteen aan de slag met ‘jouw afvalprofiel’ en word je aan het denken gezet over je eigen afval en hoe je dit sorteert. Dit geldt niet alleen voor eetbare producten, maar ook over het op reis gaan of kledingstukken. Er wordt omschreven wat ‘goed’ afval en ‘slecht’ afval is, waarvan ik echt wat geleerd heb. Ik wist bijvoorbeeld niet dat een gebroken glas niet gerecycled kan worden. Ook vertelt de schrijfster over het lezen van etiketten. Met dit onderwerp had ik een beetje moeite, omdat het mensen wat bang kan maken. Het betreft hier de smaakversterkers, kleurstoffen, conserveermiddelen etc. (chemische producten) wat slecht zou zijn voor de gezondheid. Maar ik begrijp wel dat bijvoorbeeld honing of olie, wat uit verre landen afkomstig is, een belasting is voor het milieu in verband met het reizen van deze producten. Het is goed dat we daar bij stil staan.

Hergebruik en afval voorkomen

Ik vind het handig dat er een lijst over recycling in het boek staat. Hier staan de onderwerpen (glas, papier, grofvuil, etc.) omschreven en daarbij staan producten die hieronder vallen. Zo kun je precies zien in welke kliko of afvalscheidingsstation het product hoort. Ook worden enkele apps genoemd die erg handig zijn als je zero waste wil gaan leven.

Minder afval, minder verspillen Laetitia Birbes Lifestyle Deltas leerzaam naslagwerk zero-waste interessant reizen binnentuintje gerecycled recept voedingsproducten schillen keukentips kooknat aardappelen pasta badkamer geen recycling kliko afvalscheiding tips adviezen weetjes illustraties chemische producten lichaamsverzorging klokhuizen pitten recensie review Ze heeft me ook wel nieuwsgierig gemaakt omdat ze vertelde dat er in haar badkamer geen chemische producten staan maar dat producten voor de lichaamsverzorging allemaal uit de keuken komen. Helaas geeft ze geen voorbeelden hiervan.

De keukentips voor minder verspillen vond ik zelf het leukst. Kooknat van aardappelen kan gebruikt worden om de vloer te poetsen en kooknat van pasta als onkruidverdelger. Erg leuk om deze tips te lezen. Ook de illustratie van haar koelkast met verse voeding en een illustratie van haar voorraadkast is leuk en vol met handige tips.

Erg leuk zijn ook de recepten met niet-alledaagse voedingsproducten, zoals schillen, klokhuizen en pitten. Tevens staan er ook recepten in het boek met alledaagse producten. Aan de hand van illustraties kan je zo een heerlijk recept maken. Soms wat lastig, aangezien de hoeveelheid of de ovenwarmte niet altijd benoemd wordt.

Beetje tegenstrijdig is wel dat de schrijfster aan het begin van het boek schrijft dat watten niet te recyclen zijn. Later in het boek maakt ze een binnentuintje met eierschalen en watten. Maar misschien bedoelde zij hierbij ‘gebruikte watten’?

Interessant vond ik ook het hoofdstuk over het op reis gaan. Ook in dit stuk staan leerzame dingen en handige tips zodat je ook tijdens je vakantie zero waste kan leven.

Een erg leerzaam naslagwerk wat iedereen in de kast zou moeten hebben voor zero waste.

Minder afval, minder verspillen – Laetitia Birbes