Mindgym Journal [recensie]

Mindgym Journal Wouter de Jong invulboek Maven Publishing iedereen zelfinzicht hulp focus ontspanning persoonlijk dagboek aanrader opdracht nummers verbinden puntjes extraatje motiveren vraag dagelijks beantwoorden cover voorkomen tekenen volgorde flop-cv prestaties fouten mislukkingen timer schrijf relatie geld pagina bladzijde lay-out vrijheid diversiteit effectiviteit 5 minuten positieve emoties doelen realiseren creatiever stress omgaan recensie review

De meest efficiënte manier om mentaal fit te worden? Journaling! Met slechts vijf minuten schrijven per dag krijg je meer focus, rust en energie. Wetenschappelijk bewezen: journalen helpt je om:
– Meer positieve emoties te ervaren
– Je doelen te realiseren
– Creatiever te zijn
– Beter om te gaan met stress

Mindgym Journal Wouter de Jong invulboek Maven Publishing iedereen zelfinzicht hulp focus ontspanning persoonlijk dagboek aanrader opdracht nummers verbinden puntjes extraatje motiveren vraag dagelijks beantwoorden cover voorkomen tekenen volgorde flop-cv prestaties fouten mislukkingen timer schrijf relatie geld pagina bladzijde lay-out vrijheid diversiteit effectiviteit 5 minuten positieve emoties doelen realiseren creatiever stress omgaan recensie review Recensie:
Dat journaling helemaal niet veel tijd hoeft te kosten, bewijst Wouter de Jong met het boek Mindgym. Elke dag een prikkelende vraag om te beantwoorden.

Mindgym Journal

Wie op zoek is naar meer focus, rust en energie – maar moeite heeft met dit zelf te vinden – is wellicht gebaat bij dit Mindgym Journal. De effectiviteit zit hem vooral denk ik in het feit dat je dagelijks maar vijf minuten tijd er voor hoeft uit te trekken. Hierdoor is het iets wat je sneller oppakt dan andere zaken.

Het boek bestaat uit 168 uiteenlopende vragen. Je kunt gewoon vooraan in het boek beginnen, maar je mag ook elke dag een willekeurige bladzijde openslaan of uitzoeken om te beantwoorden. Met als kanttekening dat je wel even op moet letten als er structureel vragen zijn die je altijd overslaat. Dan is het raadzaam om bij jezelf na te gaan waarom dit zo is.

Elke pagina heeft een vraag en de lay-out van het boek is aantrekkelijk om aan de slag te gaan. Door de diversiteit aan vragen, zal het boek denk ik niet snel vervelen. Enkele voorbeelden van vragen zijn:
– Waar zeg je momenteel ‘ja’ tegen, waar je eigenlijk ‘nee’ tegen wilt zeggen?
– Hoe ziet een volledig gezonde relatie met geld er voor jou uit?
– Wat vind je leuk aan jezelf?

Mindgym Journal Wouter de Jong invulboek Maven Publishing iedereen zelfinzicht hulp focus ontspanning persoonlijk dagboek aanrader opdracht nummers verbinden puntjes extraatje motiveren vraag dagelijks beantwoorden cover voorkomen tekenen volgorde flop-cv prestaties fouten mislukkingen timer schrijf relatie geld pagina bladzijde lay-out vrijheid diversiteit effectiviteit 5 minuten positieve emoties doelen realiseren creatiever stress omgaan recensie review Naast dit soort vragen zijn er ook opdrachten die je wat meer vrijheid geven over wat je opschrijft. Wat dacht je van het volgende:
– Zet een timer op 3 minuten en schrijf wat er maar in je opkomt.
– Vertel welke droom je vannacht graag zou willen dromen?
– Schrijf een flop-cv: som niet je prestaties op, maar juist je fouten en mislukkingen.

Beloning

Het boek heeft een extraatje om je te motiveren om dagelijks een vraag te beantwoorden. Na elke opdracht mag je namelijk twee puntjes op de cover met elkaar verbinden. Om te voorkomen dat je al heel snel ziet wat je aan het tekenen bent, gaat dit niet op volgorde. Onder elke opdracht staat welke twee nummers je met elkaar mag verbinden, bijvoorbeeld: verbind puntjes 31 en 144.

Voor iedereen die wel wat meer zelfinzicht wil krijgen, hulp bij focus en ontspanning of het gewoon leuk vind om een persoonlijk dagboek bij te houden een aanrader.

Mindgym Journal – Wouter de Jong
Invulboek, hardcover, 224 pagina’s, Maven Publishing