Moordgids voor lieve meisjes [recensie]

Moordgids voor lieve meisjes Holly Jackson Young Adult Volt Uitgeverij Little Kilton populaire eindexamenscholiere vriendje vermoord zelfmoord jaar impact dorp onderwerp profielwerkstuk geheim verborgen moordenaar leven dochter Instagram trilogie zo lief als de dood recensie-exemplaar begin delen aanschaffen complete boekenreeks doorlezen lezen besluit gevoelig afschuwelijke gebeurtenis gewroet verleden vlotte schrijfstijl lezer aandacht spanning mysterie kracht verhaal voortgangslogboeken uitgeschreven transcripten foto’s bewijsmateriaal afgedrukt betrokken onderzoek aanwezig indruk razendsnel lief meisje kwaad bloed recensie review

Iedereen in Little Kilton kent het verhaal: de knappe en populaire eindexamenscholiere Andie Bell werd door haar vriendje Sal Singh vermoord, waarna hij zelfmoord pleegde.
Zelfs vijf jaar later ziet Pippa Fitz-Amobi nog de impact die de zaak op het dorp heeft gehad. Pip heeft zich altijd afgevraagd wat er nu precies is gebeurd. Wanneer ze de zaak kiest als onderwerp voor haar profielwerkstuk, komen er al snel geheimen boven die iemand liever verborgen had willen houden. Het lijkt wel alsof diegene haar tegenwerkt – zou de echte moordenaar nog leven?

Een boek die ik veel voorbij zag komen op Instagram én waar mijn dochter ook al over begon. Nieuwsgierig geworden besloot ik toch maar eens aan deze trilogie te beginnen. Moordgids voor lieve meisjes Holly Jackson Young Adult Volt Uitgeverij Little Kilton populaire eindexamenscholiere vriendje vermoord zelfmoord jaar impact dorp onderwerp profielwerkstuk geheim verborgen moordenaar leven dochter Instagram trilogie zo lief als de dood recensie-exemplaar begin delen aanschaffen complete boekenreeks doorlezen lezen besluit gevoelig afschuwelijke gebeurtenis gewroet verleden vlotte schrijfstijl lezer aandacht spanning mysterie kracht verhaal voortgangslogboeken uitgeschreven transcripten foto’s bewijsmateriaal afgedrukt betrokken onderzoek aanwezig indruk razendsnel lief meisje kwaad bloed recensie review Het derde deel – Zo lief als de dood – ontving ik als recensie-exemplaar. Maar omdat ik wel bij het begin wilde beginnen, besloot ik de andere twee delen maar zelf aan te schaffen. Ideaal, want nu had ik de complete boekenreeks in huis en kon ik achter elkaar doorlezen. Dus begon ik in Moordgids voor lieve meisjes te lezen.

Moordgids voor lieve meisjes

Pip besluit een bijzonder onderwerp voor haar profielwerkstuk te kiezen. Eentje die zeer gevoelig ligt in het dorp waar ze woont. Vijf jaar geleden werd Little Kilton namelijk opgeschrikt door een afschuwelijke gebeurtenis: scholiere Andie Bell werd vermoord door haar vriendje Sal Singh, die vervolgens zelfmoord pleegde.
Pip heeft zich destijds ook al afgevraagd wat er precies gebeurd is en dus besluit ze deze zaak te onderzoeken voor haar profielwerkstuk. Alleen blijkt al snel dat niet iedereen blij is met haar gewroet in het verleden…

Holly Jackson heeft een vlotte schrijfstijl en weet de aandacht van de lezer goed vast te houden door spanning en mysterie steeds sluimerend aanwezig te houden. Kracht van het verhaal is dat het niet alleen verteld wordt, maar dat de voortgangslogboeken, uitgeschreven transcripten en foto’s van bewijsmateriaal in het boek afgedrukt zijn. Zo wordt je als lezer echt betrokken bij het onderzoek dat Pip doet. En gaat het verhaal nog meer leven.

Grappig detail is dat bij elk hoofdstuknummer wat spelden zijn afgebeeld, net zoals die op de voorzijde van het boek aanwezig zijn. Dit maakt het geheel helemaal af en versterkt ook weer de indruk dat je echt bij het onderzoek aanwezig bent.

Het boek had ik echt razendsnel uit en ik was blij dat ik meteen door kan gaan in Lief meisje, kwaad bloed.

Moordgids voor lieve meisjes – Holly Jackson
Young Adult, paperback, 448 pagina’s, Volt uitgeverij