Muisgeflipt: reageer snel, maar let wel goed op! [recensie]

Muisgeflipt recensie review kaartspel familiespel kinderen white goblin games

Muisgeflipt recensie review kaartspel familiespel kinderen white goblin games Probeer muizen te vangen door ze te lokken met de mooiste kledingstukken. Draai een muizenkaart open van de stapel. Komt één van de kledingstukken van de muis overeen met kledingstukken die jij in je hand hebt? Sla dan vliegensvlug toe! Elke gevangen muis levert punten op, terwijl de kazen muizen beschermen en je daardoor mogelijk zelfs strafpunten kunnen bezorgen!

Spelletjes… We kunnen er geen genoeg van krijgen hier in huis. Wel zijn meestal de spellen die een korte voorbereidingstijd hebben en snel gespeeld worden hier het meest favoriet. Wat dat betreft lijkt Muisgeflipt precies in ons straatje te passen. Snel speelklaar en een speeltijd van circa 15 tot 12 minuten. Spelen maar!

Muisgeflipt

Muisgeflipt recensie review kaartspel familiespel kinderen muizen kazen snelheid reagerenDe eerste keer heb je nauwelijks extra tijd nodig om alles speelklaar te maken. Het doornemen van de spelregels neemt nog de meeste tijd in beslag. Verder nog even de rondjes met kazen uit het kartonnetje drukken en de stapeltjes met muizen en kledingstukken schudden en neerleggen. Laat het potje Muisgeflipt maar beginnen!

Het doel van Muisgeflipt is het binnenhalen van zoveel mogelijk muizen, want elke muizenkaart levert je aan het einde van het spel 1 punt op. Maar pas op, reageer niet te snel, anders zit je straks met kazen of kledingstukken opgescheept. Die leveren je geen punten op, maar worden als strafpunten gerekend aan het einde van het spel. Winnaar van een spelletje Muisgeflipt is degene die de meeste punten heeft aan het einde van het spel. Grote vraag is dus, hoe krijg je de meeste punten?

Een spelletje Muisgeflipt

Elke speler krijgt zeven kaarten met kledingstukken; dit zijn de kaarten met een blauwe achterzijde. De rest van deze stapel worden gedekt op tafel neergelegd. Daarnaast komt een gedekte stapel met gele kaarten, waarop muizen staan. Alle kazen (de kartonnen rondjes) worden ook blind neergelegd op een stapel, naast de kaarten. Draai ook hiervan de bovenste om, zodat de kaas zichtbaar is.

De speler met de “schoonste klauwtjes” draait een muiskaart om. Nu is het belangrijk zo snel mogelijk te reageren. Heb je een kledingstuk in de juiste kleur dat de muis draagt, leg deze dan zo snel mogelijk bovenop de muis. Maar pas op: Maak je een vergissing, dan moet je het kledingstuk als strafpunt bij je neerleggen. Ben je als eerste die een goed kledingstuk neerlegt, dan krijg je de muis, welke dus 1 punt waard is. Heb je helemaal geen enkele kaart met kledingstukken die de muis draagt? Gooi dan snel je complete set kaarten op de muis en roep Muisgeflipt recensie review kaartspel gezelschapsspel familiespel kinderen reactiesnelheid muizen kledingstukken kazen“Muisgeflipt!” Klopt het dat je inderdaad geen passend kledingstuk had, dan verdien jij de muis. Maar pas op: heeft de muis een kaas die overeenkomt met de openliggende kaas? Dan is de muis beschermd en kun je de muis niet vangen!

Speelplezier

Muisgeflipt is een eenvoudig kaartspel dat snel te leren is. De hoeveelheid kaarten die je in je hand moet houden is best lastig voor kinderen. Zelf lossen wij dit probleem (met alle kaartspellen) op met een houten kaartenhouder. Maar je kunt uiteraard ook gewoon de kaarten open op tafel leggen. In de spelregels opperen ze dat je het spel dan met vier kaarten kunt spelen, maar eventueel kun je dit ook gewoon op zeven kaarten houden. Omdat het lastig is eerst alle kaarten van tafel te pakken als je niets passends hebt, kun je dan afspreken dat je jouw hand op de muis legt en “Muisgeflipt” roept.

Wij spelen het spel hier met veel plezier. Juist doordat je snel moet reageren, wordt er ook veel gelachen. Want vergissingen liggen snel op de loer en soms ben je net iemand voor. Ideaal spelletje voor jong en oud!

Muisgeflipt – White Goblin Games
Kaartspel, 2 – 6 spelers, vanaf 4 jaar, speelduur 15-20 min