Niet thuis [recensie]

Niet thuis Jacques Vriens woongroep leefgroep Van Holkema & Warendorf Zelf Lezen kinderen sluiten samen vakantiehuisje onderduiken redden spannend achtergrond recensie review

Hannah woont niet thuis, maar in een leefgroep van zeven kinderen. Allemaal hebben ze hun eigen bijzondere verhaal. Ze kunnen het niet altijd goed met elkaar vinden, maar als het erop aankomt, laten ze elkaar niet in de steek.
Dan vangt Hannah een geheim gesprek op tussen de groepsleiders. Er moet bezuinigd worden in de jeugdzorg en dat heeft ingrijpende gevolgen. Zodra de kinderen erachter komen wat er aan de hand is, verzinnen ze samen een spannend en gewaagd plan.

Ook dit boek van Jacques Vriens heeft een serieus onderwerp, maar doordat hij op natuurlijke wijze ook humor laat doorklinken in het verhaal, wordt het toch niet allemaal te zwaar. Niet thuis is een mooi verhaal over een groep kinderen die in een woongroep wonen. Hoewel de achtergrond van iedereen anders is, hebben ze één ding gemeen: thuis wonen is geen optie.

Niet thuis

Een groep kinderen waar de problemen thuis zo groot zijn, dat ze ergens anders moeten wonen. In de woongroep proberen ze allemaal het beste er van te maken. Het botst nog wel eens tussen de jeugd, maar als er echt iets is, zijn ze er ook voor elkaar. Wanneer Hannah bij toeval hoort dat de leefgroep zal moeten sluiten, ligt ze direct de andere kinderen in. Samen gaan ze op zoek naar een oplossing. Ze besluiten onder te duiken in een vakantiehuisje, waarvan ze de sleutel hebben gevonden. Het is spannend zo met zijn zevenen bij elkaar zonder leiding, maar ze zijn vastbesloten het tot een goed einde te brengen. Maar er gebeuren onverwachte dingen en dan is de vraag: kunnen ze het samen redden?

Het verhaal is vlot geschreven en hoewel de situatie triest is, maken de kinderen samen wel het beste er van. De steun die ze elkaar geven is mooi om te zien en geeft het verhaal een warm karakter. Door de gebeurtenissen in hert vakantiehuisje wordt het ook best spannend, waardoor het boek wegleggen lastig is. Vriens is ook met dit boek er weer in  geslaagd om een zwaar onderwerp aan te snijden, zonder dat het voor de doelgroep te beklemmend is.

Niet thuis – Jacques Vriens
Zelf Lezen, hardcover, 128 pagina’s, Van Holkema & Warendorf