De nieuwe baby: Doeboek voor “grote” broer of zus [recensie]

De nieuwe baby Lie Dirkx doeboek BBNC recensie review kinderen broertje zusje buik mama voorbereiden verhaaltje persoonlijk zorgen naam fantaseren ogen kleur jaloezie gedeeld aandacht probleem drinken bad luiers ziekenhuis bevalling gebruiken spullen tas

De nieuwe baby Lie Dirkx doeboek BBNC recensie review kinderen broertje zusje buik mama voorbereiden verhaaltje persoonlijk zorgen naam fantaseren ogen kleur jaloezie gedeeld aandacht probleem drinken bad luiers ziekenhuis bevalling gebruiken spullen tasAan kinderen vertellen dat ze grote broer of zus worden kan een tricky business zijn. Dit boek helpt ouders om met hun kinderen te praten over de nieuw baby die in mama’s buik groeit en wat ze kunnen verwachten als die daar uiteindelijk uit tevoorschijn komt. De schitterende warme illustraties van Lie Dirkx kunnen worden ingekleurd en afgemaakt en zetten aan tot nadenken. De verschillende opdrachten nodigen de grote broer of zus uit te praten over zichzelf en de nieuwe baby en na te denken over hoe het leven straks is wanneer de baby komt. Zo kunnen toekomstige broers en zussen bijvoorbeeld een naam bedenken voor de baby, tekeningen maken van zichzelf en van de baby, een stamboom invullen en oefenen om de baby vast te houden.

De nieuwe baby Lie Dirkx doeboek BBNC recensie review kinderen broertje zusje buik mama voorbereiden verhaaltje persoonlijk zorgen naam fantaseren ogen kleur jaloezie gedeeld aandacht probleem drinken bad luiers ziekenhuis bevalling gebruiken spullen tasRecensie:
Voor jonge kinderen kan het best verwarrend zijn als er “opeens” een nieuwe baby in huis is. Je kind goed voorbereiden op de komst van een nieuw broertje of zusje hoort daar natuurlijk bij. Er zijn genoeg boeken die met een verhaaltje de kinderen voorbereiden, maar De nieuwe baby  heeft een hele andere insteek. Het gaat hier namelijk om een echt doeboek!

De nieuwe baby

Persoonlijk vind ik het idee van De nieuwe baby  ontzettend leuk. Een leuk doeboek dat duidelijk maakt wat baby’s nodig hebben en hoe je moet zorgen voor een baby. Je kindje De nieuwe baby Lie Dirkx doeboek BBNC recensie review kinderen broertje zusje buik mama voorbereiden verhaaltje persoonlijk zorgen naam fantaseren ogen kleur jaloezie gedeeld aandacht probleem drinken bad luiers ziekenhuis bevalling gebruiken spullen taswordt betrokken bij de belangrijkste zaken. De nieuwe baby moet een naam hebben; welke naam vindt “grote” broer of zus mooi voor een broertje of zusje? Verder kunnen kinderen lekker gaan fantaseren over hoe de baby er uit komt te zien. Wat voor kleur ogen heeft de baby en hoe zal hij of zij er uit zien?

Jaloezie omdat aandacht gedeeld moet worden is een bekend probleem wanneer er net een baby wordt geboren. In dit doeboek wordt op eenvoudige wijze getoond op plaatjes wat er allemaal komt kijken bij een baby. De baby moet melk drinken, af en toe in bad en er moeten luiers verschoond worden. Het feit dat sommige mama’s naar het ziekenhuis moeten voor de bevalling, wordt ook genoemd en zelfs daar kan je kindje mee helpen. Een tas is al voor de helft gevuld, maar wat kan mama nog meer gebruiken in het ziekenhuis? Die spullen kan jouw kind dan tekenen in de tas.

De nieuwe baby – Lie Dirkx – ISBN 97845319681
Bekijk op Bol.com logoDoeboek, paperback, 36 pagina’s, BBNC