Ontvoerd: deels op waarheid gebeurd ontvoeringsverhaal [recensie]

ontvoerd helen vreeswijk van goor young adult YA ontvoering lesbisch recensie

Anouk heeft een geheim dat ze met niemand durft te delen; ze heeft pas ontdekt dat ze op meisjes valt. Hierdoor leidt ze een dubbelleven en verzint ze leugen na leugen. Zo komt ze steeds dieper in de problemen. Als ze uiteindelijk de moed heeft om het haar ouders te vertellen, vindt ze geen begrip. Haar wereld stort in en ze wenst haar ouders het ergste toe. Maar daar krijgt ze snel spijt van als een onbekende het gezin binnendringt en geld eist voor een leven.

Ontvoerd is een gedeeltelijk op waarheid gebaseerd misdaadverhaal. De namen van personen zijn veranderd en gebeurtenissen en details zijn aangepast om herkenning te voorkomen. Deze tekst staat voorin het boek te lezen. Maar tijdens het lezen van Ontvoerd herken ik toch wel globaal de lijn van een bekend verhaal waarbij een meisje werd ontvoerd en vastgehouden in een bungalow op een bungalowpark.

Ontvoerd

Anouk maakt deel uit van een gezellige vriendinnengroep die geen geheimen voor elkaar hebben. Wanneer zij verliefd wordt op één van haar vriendinnen, kan ze dit niet met hen delen, uit angst voor hun reactie. Wel besluit ze het tegen haar moeder te vertellen, die helaas niet positief reageert. Gevolg: Anouk is kwaad op haar ouders en gooit een aantal nare verwensingen naar hun hoofd.

Terwijl dit allemaal gebeurd is er een man een ontvoering aan het beramen. Hij heeft schulden en wil de rijke heer Tichelaar (de vader van Anouk) ontvoeren. Maar al snel komt hij er achter dat alles niet altijd volgens plan loopt. Uiteindelijk is het Anouk die wordt ontvoerd en een helse tijd door maakt. De ruzie met haar ouders en het geheim dat ze voor haar vriendinnen had, zorgen ervoor dat zowel Anouk als haar ouders gaan nadenken over de gebeurtenissen. De ontvoering zelf is de hoofdlijn in dit verhaal, maar de seksuele geaardheid van Anouk is op een mooie en realistische manier verweven in het verhaal. Hierdoor krijgt het verhaal nog wat extra diepgang.

Ontvoerd is een spannend Young Adult boek, dat zeker niet alleen voor jongeren is. Eenmaal begonnen in het boek, wilde ik het niet meer wegleggen. Absoluut een aanrader voor iedereen die van spanning houdt.

Bekijk op Bol.com logoOntvoerd – Helen Vreeswijk
Young Adult, paperback, 320 pagina’s, Van Goor