Oog om oog [recensie]

Oog om oog Romer & Hock AW Bruna Thriller Schiermonnikoog kinderen vriendschap reünie boek luchtig aandacht personages scenario vriendengroepen veranderen leven aanrader recensie review

Al meer dan twintig jaar kennen ze elkaar, de vriendengroep rond de jeugdvrienden Sander en Lucas. Vier stellen die lief en leed, zon- en feestdagen met elkaar deelden. En van oudsher minimaal één week per jaar met de kinderen naar Schiermonnikoog gingen – de ouders in het grote huis, de kinderen in tentjes in de tuin. Jarenlang ging dat goed, tot de kinderen uiteindelijk allemaal het huis uit waren en de vriendschap minder vanzelfsprekend werd. Ze zagen elkaar nog wel, maar de banden werden minder hecht…

Lucas en Sander waren al sinds jongs af aan beste vrienden. En hadden daarnaast ook een hele hechte club van goede vrienden waarmee ze alles konden delen. Elk jaar gingen ze uiteindelijk ook met de kinderen, die ze in de tussentijd hadden gekregen, naar Schiermonnikoog.

Maar toen de kinderen allemaal ouder werden en het huis uit gingen, kwam de hechte vriendschap al snel op een laag pitje te staan. Ze belden elkaar nog wel, en zagen elkaar nog wel eens maar van die hechte vriendschap was weinig meer te zien.

Oog om oog

Wanneer de vrouw van Sander besloot dat het tijd werd voor een reünie, om de goede oude tijd nog een kans te geven, was iedereen er wel voor in.

Oog om oog Romer & Hock AW Bruna Thriller Schiermonnikoog kinderen vriendschap reünie boek luchtig aandacht personages scenario vriendengroepen veranderen leven aanrader recensie review Helaas is er in de tussentijd toch meer gebeurt als goed was voor de vriendschap. Zo is het tussen Sander en Lucas totaal niet meer zo zoals het was. Helemaal wanneer Sander iets te horen krijgt, wat in een klap alles veranderd… Kan dit nog wel goed komen, nu Sander nog maar aan één ding kan denken?

Het is een goed boek om te lezen, leest makkelijk en luchtig. terwijl je wel echt je aandacht bij de personages moet houden. De focus ligt vooral op de vriendschap van Lucas en Sander. Hierdoor heb je soms het idee de andere personages wat te vergeten. Wel is het scenario heel herkenbaar voor vriendengroepen die al heel lang bestaan. Je groeit op een gegeven moment uit elkaar, doordat alle levens veranderen. Dit maakt het fijn om mee te voelen met bepaalde personages en je in te leven in de situaties die ontstaan. Ik raad het boek zeker aan om te lezen.

Oog om oog – Romer & Hock
Thriller, paperback. 277 pagina’s, AW Bruna