Op het einde gaan ze allebei dood [recensie]

Op het einde gaan ze allebei dood They both die at the end Adam Silvera Young Adult Rainbow books september middernacht telefoontje Death-Cast organisatie inlicht mensen sterven vriendschap End Day beslissen samen avontuur onvergetelijke dag levens veranderen illusies Engelstalige versie gelezen huis Nederlands lees uitgeverij TikTok sensatie titel vragen spoiler cover zandloper tijd precies verhaal laatste dag bestaan hoofdpersonen leeservaring YA schrijfstijl vlot geschreven schrijfwijze doelgroep onderwerp confronterend dag leven ingezogen band groeit voorstellen recensie review

Op 5 september, iets na middernacht krijgt Mateo een telefoontje. Het is Death-Cast, de organisatie die mensen inlicht dat ze binnen 24 uur zullen sterven. Ook Rufus wordt gebeld. De twee kennen elkaar niet, maar sluiten vriendschap tijdens hun End Day. Ze beslissen samen nog een laatste avontuur te beleven, een onvergetelijke dag die hun beider levens voor altijd zal veranderen. Maar maak je geen illusies: op het einde gaan ze allebei dood.

Hier in huis hadden we de Engelstalige versie (They both die at the end) al, maar die had ik nog niet gelezen, omdat ik graag in het Nederlands lees. Dus toen ik van uitgeverij Rainbow dit boek kreeg, kon ik eindelijk ook eens beginnen in deze TikTok sensatie.

Op het einde gaan ze allebei dood

Op het einde gaan ze allebei dood They both die at the end Adam Silvera Young Adult Rainbow books september middernacht telefoontje Death-Cast organisatie inlicht mensen sterven vriendschap End Day beslissen samen avontuur onvergetelijke dag levens veranderen illusies Engelstalige versie gelezen huis Nederlands lees uitgeverij TikTok sensatie titel vragen spoiler cover zandloper tijd precies verhaal laatste dag bestaan hoofdpersonen leeservaring YA schrijfstijl vlot geschreven schrijfwijze doelgroep onderwerp confronterend dag leven ingezogen band groeit voorstellen recensie review De titel zorgt al direct voor allerlei vragen. Gaan ze nu echt de grootste spoiler groot op de cover zetten? De zandloper maakt duidelijk dat de tijd dringt en dat is precies waar het verhaal over gaat. Mateo en Rufus worden gebeld door een organisatie genaamd Death-Cast. Zij bellen mensen op die binnen 24 uur zullen sterven. Wat doe je wanneer je weet dat dit de laatste dag is dat je bestaat? In dit verhaal volg je de twee hoofdpersonen op die allerlaatste dag.

Dit is een Young Adult boek en dat merk je aan de schrijfstijl. Het is vlot geschreven en de schrijfwijze past bij de doelgroep. Het onderwerp is confronterend. Want wat zou jij doen wanneer je weet dat je nog maar één dag te leven hebt? Je wordt het verhaal ingezogen en leeft mee met Mateo en Rufus. Hoewel ze elkaar niet kennen, besluiten ze samen hun laatste dag door te brengen. Twee onbekenden die samen het laatste avontuur van hun leven aan gaan. Mooi om te zien hoe de band tussen hen enorm snel groeit. Dat moet natuurlijk ook wel, maar hierdoor verveelt het boek op geen enkel moment.
Eén ding is zeker: na het lezen van dit boek ken je de twee zo goed dat jij je eigen niet kunt voorstellen dat je ze eigenlijk slechts één dag kent. En wat betreft de vraag of de titel echt de grootste spoiler allertijden is? Dat laat ik in het midden…

Op het einde gaan ze allebei dood – Adam Silvera
Young Adult, paperback, 352 pagina’s, Rainbow Books