Oppassen [recensie]

Oppassen Selma Noort Zelf Lezen Leopold oppaskind verdwijning alleenstaande moeder ongeloofwaardig broer zus spanning schrijfstijl plezier onderwerpen samengesteld gezn transgender familiekwesties recensie review

Nina en haar broer Luca hebben beloofd om op elkaar te passen als hun ouders het weekeinde naar Parijs zijn. Maar dan is er ineens ook oppas nodig voor Sammie, Luca’s oppaskind. Nina besluit met Luca mee te gaan. Twee dagen en twee nachten van huis… Wat kan er nou helemaal gebeuren?

Literaire en spannende jeugdroman over de mysterieuze verdwijning van een oppaskind.

Een vlot geschreven en spannend verhaal Luca en Nina: broer en zus die een weekend alleen thuis zijn. Niet eens in hun eigen huis, maar in het huis van Sabine. Luca en Nina passen namelijk op de kleine Sammie, terwijl alleenstaande moeder Sabine voor haar werk naar het buitenland is. Alles lijkt goed te gaan, maar dan slaat het noodlot toe. In een onbewaakt ogenblik is de kleine Sammie verdwenen!

Oppassen

Het verhaal is vlot geschreven en door de verdwijning van Sammie is de spanning voldoende in het boek. Ik heb het boek met plezier gelezen, al vind ik – als volwassenen zijnde – het geval erg ongeloofwaardig. Ik zal niet alle elementen benoemen, want dan verklap ik te veel van het verhaal en dat wil ik niet. Persoonlijk denk ik dat de jeugd hier veel minder aandacht aan schenkt, dus wat dat betreft maakt het niet veelZelf Lezen uit. Zeker niet omdat het verhaal snel weg leest.

De spanning zit er natuurlijk goed in met een oppaskind dat plotseling verdwijnt en dan merk je ook heel duidelijk hoe jong broer en zus zijn. Ze pakken de situatie op geheel eigen wijze aan, welke absoluut niet geloofwaardig is en zeker ook niet om aan te raden is.

Selma Noort heeft een prettige schrijfstijl en daardoor heb ik het verhaal toch met veel plezier gelezen. Hoewel het niet storend is, valt me wel op dat ze veel onderwerpen terug laat komen in dit verhaal. Samengesteld gezin, Luca die zich meer een meisje voelt en gevoelige familiekwesties. Dingen die wel benoemd worden, maar verder niet of nauwelijks aan bod komen in het verhaal. Het leidt af van het oorspronkelijke verhaal en persoonlijk vind ik dat jammer. Ik denk dat het verhaal krachtiger had kunnen zijn wanneer juist die extra dingen weggelaten waren in het boek.

Oppassen – Selma Noort
Zelf Lezen, hardcover, 168 pagina’s, Leopold