Pax: de vriendschap tussen een jongen en een vos [recensie]

Pax Sara Pannypacker Aerial Media Company recensie review jongen vos onafscheidelijk oorlog vaderland verdedigen leger liefde vriendschap loyaliteit verdriet verhaal hoofdstukken silhouetten gezicht jongen kop vos oogpunt gevoelens kinderen plezier gelezen hartverscheurende gebeurtenis vader auto bosrand achtergelaten gebeurtenis opa veilig contact grootvader moedig gevaarlijk besluit baasje vinden overleven

Pax Sara Pannypacker Aerial Media Company recensie review jongen vos onafscheidelijk oorlog vaderland verdedigen leger liefde vriendschap loyaliteit verdriet verhaal hoofdstukken silhouetten gezicht jongen kop vos oogpunt gevoelens kinderen plezier gelezen hartverscheurende gebeurtenis vader auto bosrand achtergelaten gebeurtenis opa veilig contact grootvader moedig gevaarlijk besluit baasje vinden overlevenSinds Peter een jonge vos, die hij Pax noemt, vond, zijn zij onafscheidelijk. Maar op een dag gebeurt het onvoorstelbare; door een dreigende oorlog meldt Peters vader zich bij het leger om zijn vaderland te verdedigen en brengt hij zijn zoon naar het huis van Peters grootvader. Maar Pax mag niet mee en moet terug naar het bos. Honderden kilometers verderop beseft Peter dat hij niet is waar hij moet zijn – bij Pax. Hij besluit terug naar huis te lopen, ondanks de dreiging van de naderende oorlog. Op zoek naar zijn vos gedreven door liefde, vriendschap, loyaliteit en verdriet. Ondertussen wacht Pax vastbesloten op zijn jongen.

Een schitterend verhaal over de vriendschap tussen een jongen en een vos. Wat direct opvalt bij het lezen van het boek Pax  is dat de hoofdstukken bestaan uit genummerde silhouetten: Het gezicht van een jongen én de kop van een vos. Een mooie manier om aan te geven vanuit wel oogpunt geschreven wordt. Door het verhaal heen wisselen de gevoelens van de jongen Peter en de vos Pax  elkaar af.

Pax

Pax Sara Pannypacker Aerial Media Company recensie review jongen vos onafscheidelijk oorlog vaderland verdedigen leger liefde vriendschap loyaliteit verdriet verhaal hoofdstukken silhouetten gezicht jongen kop vos oogpunt gevoelens kinderen plezier gelezen hartverscheurende gebeurtenis vader auto bosrand achtergelaten gebeurtenis opa veilig contact grootvader moedig gevaarlijk besluit baasje vinden overlevenZodra je begint met lezen in dit boek, kun je het niet meer wegleggen. Hoewel Pax  een boek voor kinderen vanaf tien jaar is, heb ik het verhaal ook met veel plezier gelezen. Je duikt als lezer direct in een hartverscheurende gebeurtenis: Pax  en Peter zitten bij zijn vader in de auto. Pax  wordt bij de bosrand achtergelaten en de auto stuift weg. Hoewel de vos al aanvoelde dat er iets vreemds aan de hand was, weet hij niet wat hem overkomt. Zal Peter nog terug komen en wanneer dan?

Peter wordt na deze gebeurtenis naar zijn opa gebracht. Er dreigt oorlog en zijn vader gaat het leger in. Peter is veilig bij zijn opa en volgens zijn vader is Pax  veilig in het bos. De dagen die volgen zijn moeilijk. Peter heeft geen goed contact met zijn opa en praten over het missen van zijn vos is al helemaal niet mogelijk met zijn grootvader. Op een dag neemt Peter een moedig, maar gevaarlijk besluit: hij gaat terug naar de plek waar ze Pax hebben achtergelaten! Dat niet alleen Peter door verdriet wordt verscheurd is duidelijk. Ook de vos mist zijn vriend. Hij wacht op zijn baasje en geeft de hoop niet op. Zullen de twee elkaar vinden? Lukt het hen allebei veilig de oorlog te overleven?

Bekijk op Bol.com logoPax – Sara Pennypacker
Zelf lezen, hardcover, 240 pagina’s, Aerial Media Company