Pinkeltje in het Spoorwegmuseum [recensie]

Pinkeltje in het Spoorwegmuseum Orient Expres Dick Laan Unirboek Het Spectrum Zelf Lezen Voorleesboek recensie review

In een oude postzak bevindt zich al jaren een vergeten brief. Wanneer Pinkeltje en zijn vrienden zich moeten verstoppen in een oude posttrein in het Spoorwegmuseum, vindt Pinkeltje deze brief. Hij maakt de envelop open en ontdekt dat het een bericht is voor een mysterieuze dame. De brief had al in het jaar 1952 bezorgd moeten worden… in Istanboel! Samen met zijn vrienden bedenkt Pinkeltje een plan: ze gaan hem alsnog bij deze mevrouw afleveren.

Maar hoe krijgen ze dat voor elkaar? Zonder dat ze het goed en wel beseffen, storten ze zich in een groots avontuur: een spectaculaire treinreis, aan boord van de Oriënt- Express – terug in de tijd!

De voor velen zo herkenbare cover van de bekende kabouter Pinkeltje. Hier op de rug van een konijn die een grote stoomtrein volgt.

Pinkeltje in het spoorwegmuseum

Wanneer Pinkeltje, meneer Raaf, Pinkelotje en Mees Muis terug vliegen naar Pinkeltjesstad, moeten ze even stoppen op het station. Meneer Raaf moet even uitrusten. Ze komen er achter dat het niet zomaar een treinstation is, maar het Spoorwegmuseum! Omdat er steeds meer kinderen komen, besluiten ze zich te verstoppen in een oude posttrein die ze zien. Pinkelotje en Pinkeltje verstoppen zich in een oude postzak die nog in de trein staat. Daar vindt Pinkeltje een hele oude brief die al in 1952 bezorgd zou moeten worden.

Pinkeltje in het Spoorwegmuseum Orient Expres Dick Laan Unirboek Het Spectrum Zelf Lezen Voorleesboek recensie review Ze besluiten de brief te lezen. Hij is voor ene Dina uit Istanboel. Er staat een hele belangrijke boodschap voor haar in. Wanneer ze Ubbe Uil tegenkomen, vertelt Pinkeltje over de brief voor Dina, de ze nooit op tijd heeft gekregen. Ubbe Uil zegt dat het nog altijd mogelijk is. Ze gaan op zoek naar een speciale trein: de Oriënt-Express, waar Dina in 1952 ingezeten zou hebben. Wanneer ze in de trein stappen, begint hun grote avontuur…  Maar wel terug in de tijd!

Wat heerlijk om weer eens een boek van Pinkeltje te lezen. Vroeger vond ik het al hele leuke boeken. De verhaaltjes zijn kort en makkelijk te lezen. Hierdoor is het ook een ideaal boek om voor het slapen gaan voor te lezen. Mijn zoon leest hem nu zelf. Wat hij vooral erg leuk vindt is de juiste dosis spanning die het verhaal heeft. Hij is zo enthousiast over dit verhaal, dat hij nu al zegt dat hij de andere delen ook wil lezen! Het verhaal wordt ondersteunt met leuke zwart-wit tekeningen. Dit brengt het verhaal ook wat meer tot leven voor kinderen.

Bekijk op Bol.com logoPinkeltje in het spoorwegmuseum – Dick Laan
Zelf Lezen, hardcover, 111 pagina’s, Unieboek Het Spectrum