Ponyruil op de Pegasus [recensie]

Ponyruil op de Pegasus Jeanette Molema De pony’s van de Pegasus boekenreeks serie paardenliefhebbers wedstrijd buitenrit oversteken auto steigeren geschrokken bang pony ruilen meiden dressuurwedstrijd 10+ kennismaking paardenserie lezen recensie review vriendinnen automobilist toetert bedwang cap betrouwbare rustige dierenliefde bang zijn vertrouwen afgelopen vader moed schrijfstijl vlot manege leven impact gebeurtenis manier Royal Jongbloed Maudi mag voor het eerst een wedstrijd rijden op Pinto, haar jonge pony. De week ervoor maakt ze een buitenrit, samen met haar vriendinnen Brechje en Josja. Als ze een drukke weg oversteken, komt er een auto toeterend voorbij. Pinto begint te steigeren en is door het dolle heen. Het gaat allemaal maar net goed! Maudi is erg geschrokken en zelfs een beetje bang voor haar eigen pony. Brechje en Maudi ruilen daarom van pony. Maudi’s vader vindt de ponyruil een slecht idee en weigert de meiden naar de dressuurwedstrijd te rijden. Zal het Maudi lukken om in zo’n korte tijd een goed team te worden met Sondine?

Een boekenserie voor alle paardenliefhebbers vanaf ongeveer tien jaar: De pony’s van de Pegasus. Ponyruil op de Pegasus  is alweer het tiende deel in deze reeks. Ik ben dan ook vooral benieuwd of we de verhaallijn goed kunnen volgen of niet. Voor ons is dit de eerste kennismaking met deze paardenserie. Gelukkig blijkt al snel dat de boeken prima afzonderlijk van elkaar te lezen zijn.

Ponyruil op de Pegasus

Drie vriendinnen – Brechje, Josja en Maudi maken een buitenrit in het bos. Tijdens deze rit moeten ze een drukke weg oversteken. Voor Maudi is dit de eerste keer, haar vriendinnen hebben deze oversteek al eens eerder gemaakt. Ze stappen af en op het moment dat er geen verkeer aan komt, lopen ze de weg over. Maar aan de andere kant van de weg aangekomen gaat het mis. Een automobilist toetert hard en pony Pinto schrikt enorm. Maudi probeert de pony in bedwang te houden, maar dat valt niet mee aangezien haar cap voor haar ogen schuift. Gelukkig loopt het allemaal goed af, maar de schrik zit er bij Maudi goed in! De angst is zo groot dat Maudi niet goed meer op haar pony durft te rijden. Ze ruilt met Brechje en stapt op de betrouwbare, rustige Sondine. Ponyruil op de Pegasus  is een mooi verhaal over dierenliefde, bang zijn en vertrouwen hebben in jezelf.

Niet iedereen is blij met de ponyruil. Josja snapt niet zo goed waarom haar vriendinnen ruilen. Het is toch allemaal goed afgelopen bij de drukke weg? Ook Maudi’s vader is het niet eens met de ruil. Hij vindt dat ze gewoon op hun eigen pony moeten gaan rijden tijdens de wedstrijd. Het is zelfs zo erg dat Maudi’s vader weigert de meiden naar de dressuurwedstrijd te rijden. Zal hij op tijd bijdraaien? Of zal Maudi voldoende moed vinden om toch op Pinto te gaan rijden?

Schrijfstijl

Paardenliefhebbers zullen smullen van dit boek en wie eenmaal begonnen is in de reeks De pony’s van de Pegasus wil ongetwijfeld de andere delen ook lezen. Het verhaal is vlot geschreven en laat het leven op en rond de manege duidelijk zien. Maar het geeft ook duidelijk aan hoe groot de impact van een bepaalde gebeurtenis kan zijn. Hoe ga je daar mee om en wat is de beste manier om weer voldoende vertrouwen in je zelf te krijgen? Als lezer leef je mee met de meiden en de pony’s van de Pegasus alsof het je eigen vriendinnen zijn!

Bekijk op Bol.com logoPonyruil op de Pegasus – Jeanette Molema
Zelf lezen, hardcover, 104 pagina’s, Royal Jongbloed