Pretty Boy [recensie]

Pretty Boy Ingrid Ooninck Thriller De Crime Compagnie kind vermist Brabant New Mexico verhaallijnen boeken schoolbusje blogger gebeurtenissen focussen speciaal onderwijs overschakeling recensie review

Wanneer Hannah de geheimzinnige Jack ontmoet, denkt ze dat ze de ware heeft gevonden. Maar waarom doet hij zo vreemd als er een kind vermist wordt in hun omgeving? En waarom vertelt hij nooit iets over zijn jeugd in Canada? Hannah’s onwrikbare vertrouwen in haar echtgenoot begint te wankelen. Als hun eigen zoon verdwijnt, ontdekt Hannah de ijzingwekkende waarheid over de man van wie ze zielsveel houdt.

De samenvatting van het verhaal zoals die hierboven staat komt van de achterflap van het boek. Mijn aandacht was direct getrokken en ik was dan ook erg nieuwsgierig naar dit verhaal. Vol enthousiasme begon ik met lezen.

Pretty Boy

De schrijfstijl is prettig en we worden meegenomen naar een verontrustend voorval in september 2017 in Brabant. Hannah snelt naar de werkplaats van haar man Jack om hem het afschuwelijke bericht te vertellen. Tommie – het zoontje van hun vrienden Laura en Jef – is sinds die avond ervoor vermist. Jack neemt het bericht ter kennisgeving aan, maar gaat gewoon door met zijn werk. Dit tot grote frustratie en onbegrip van Hannah. Al snel blijkt er iets vreemds aan de hand. Max – één van de kinderen van Hannah en Jack – vertelt dat hij zijn vriendje Tommie die ochtend in het schoolbusje  nog heeft gezien. Echter is het niet altijd eenvoudig te achterhalen welke waarneming van hun zoon juist is. Max zit – net als Tommie – op speciaal onderwijs en kampt met de nodige problemen. Denkt hij dat Tommie er was (gewoon omdat dit altijd zo is) of zat hij echt in de bus? Er is helaas niemand die het verhaal van Max kan bevestigen.

Het boek bestaat uit twee verhaallijnen. De gebeurtenissen in 2017 in Brabant en een verhaallijn over Billy en Bird die in New Mexico wonen. Dit verhaal speelt zich af in 1994. Ergens weet je dat deze verhalen op de één of andere manier samen moeten komen, maar in het begin lijken het echt twee aparte verhalen. Persoonlijk had ik veel moeite met de overschakeling tussen deze twee werelden. Ik had continu het idee dat ik twee boeken tegelijk aan het lezen was en per hoofdstuk van boek wisselde. Uiteindelijk heb ik het boek aan de kant gelegd, omdat ik me er niet op kon focussen. Het boek wordt doorgegeven aan een andere blogger. Later zal dus ook haar recensie van Pretty Boy hier verschijnen.

Pretty Boy – Ingrid Ooninck
Thriller, paperback, 400 pagina’s, De Crime Compagnie