Reis door de tijd 11: De achtervolging van Miss Never [recensie]

Reis door de tijd 11: De achtervolging van Miss Never Geronimo Stilton De Wakkere Muis Oude Egypte tijdreismachine vijand tijdreismotor vrienden Frankrijk periodes omslagcover boekenlegger avonturen archeologisch museum verkleedwedstrijd schrijven leren Nefertiti Nijl Goden hiërogliefen mummies uitvindingen familie tekeningen illustraties lettertypen zelf lezen illustraties vormgeving leerzaam recensie review

Reis door de tijd 11. Help! Tijdens een bezoek aan het tijdreislab van professor Wanrok zijn Benjamin, Keetje en Torteltje per ongeluk naar het Oude Egypte getransporteerd. Ze moeten gevonden worden, maar nu de nieuwe tijdreismachine, de Quantix, al weg is blijft alleen nog de Motix, een magische tijdreismotor, over. Geronimo, Thea, Duifje en Klem hebben geen tijd te verliezen en wagen het erop. Gelukkig komen ze veilig in Egypte aan, maar daar komen ze een oude vijand tegen, Miss Never. Wat heeft die daar nou te zoeken? Daar komen onze vrienden snel genoeg achter en dat is het begin van een wilde achtervolging van Egypte naar Frankrijk, waar ze zelfs in twee verschillende periodes terechtkomen! Durf jij met ze mee?

Reis door de tijd 11: De achtervolging van Miss Never Geronimo Stilton De Wakkere Muis Oude Egypte tijdreismachine vijand tijdreismotor vrienden Frankrijk periodes omslagcover boekenlegger avonturen archeologisch museum verkleedwedstrijd schrijven leren Nefertiti Nijl Goden hiërogliefen mummies uitvindingen familie tekeningen illustraties lettertypen zelf lezen illustraties vormgeving leerzaam recensie review Recensie:
Dit is weer een leuk en interessant boek van Geronimo Stilton. Speelse illustraties en de creatieve lettertypes zorgen er voor dat het boek lekker leest voor kinderen. Door het onderwerp Egypte is dit elfde deel van Reis door de tijd ook leerzaam.

Reis door de tijd 11
De achtervolging van Miss Never

Meteen valt me op dat dit boek een omslagcover heeft om de normale kaft heen. Erg handig, omdat je dit als boekenlegger kunt gebruiken. Ook blijft daardoor de normale (harde) cover mooi. Dit deel gaat over Geronimo die samen met Keetje, Torteltje en Benjamin spannende avonturen beleeft. Wij vonden de namen erg origineel gekozen.

Geronimo schrijft een artikel voor het Archeologisch Museum (waar ook een verkleedwedstrijd plaats gaat vinden). Keetje, Torteltje en Benjamin zijn door de Quantix (een tijdreismachine) in het Oude Egypte terecht gekomen. Aan Geronimo, Duifje en Thea de taak om met de Motix (een tijdreismotor) de anderen weer veilig terug te brengen. Zo komen ze van het Oude Egypte ook nog even terecht in Frankrijk. Maar hoe komen ze weer terug in Rokford? En dan blijft ook nog de vraag wie de winnaar zal worden van de verkleedwedstrijd in het Archeologisch Museum.

Leerzaam en leuk

Vooral in het deel over het Oude Egypte is er  – op een leuke manier – veel te leren voor kinderen. Wie is bijvoorbeeld Nefertiti? Ook wordt er verteld over de Nijl, Goden, hiërogliefen, mummies en het Oude Egypte. Het stukje over de uitvindingen van de Motix en Quantix sprak onze kinderen erg aan. Het blijft toch altijd leuk wat deze uitvindingen allemaal kunnen. Ook de illustraties hiervan waren zeer uitgebreid. De foto van de familie Stilton en z’n vrienden laat op een leuke wijze kennis maken met personages uit de boeken.

Boeken van Geronimo Stilton staan bekend om de kleurrijke illustraties en de speelse lettertypes. Uiteraard zijn deze ook in dit boek te vinden. De hoofdstukken zijn in de koptekst van elke pagina te vinden, met daarbij nog een leuke, kleurrijke tekening. In het verhaal komen enkele moeilijke woorden voor; zoals hydraulische, maar dat is niet storend.

Zoals op de kaft terug te lezen is, is er een extra verhaal, namelijk: De mysterieuze mummie.
Ook dit verhaal is erg avontuurlijk, soms zelfs wat eng. Het gaat over een lopende mummie die ronddwaalt in het Archeologisch Museum. Aan het einde blijkt dat niets is wat het lijkt…

Reis door de tijd 11: De achtervolging van Miss Never – Geronimo Stilton