Die rotschool met die fijne klas [recensie]

Die rotschool met die fijne klas Jacques Vriens van Holkema & Warendorf recensie review auteur jubileum verfilmingen boeken lezen meester jan klas directeur school hoofdmeester Wijnen houding avond gevallen vuurtje voorgevallen gedonder spanning plan auto race voertuigen huis gestuurd strenge directeur schoolborden krijtjes vervangen digiborden smartphone kinderen ontwikkelingen leesboek voorlezen jong oud genieten

Die rotschool met die fijne klas Jacques Vriens van Holkema & Warendorf recensie review auteur jubileum verfilmingen boeken lezen meester jan klas directeur school hoofdmeester Wijnen houding avond gevallen vuurtje voorgevallen gedonder spanning plan auto race voertuigen huis gestuurd strenge directeur schoolborden krijtjes vervangen digiborden smartphone kinderen ontwikkelingen leesboek voorlezen jong oud genietenDe zevende groep is dol op meester Jan Brinkman. Maar de directeur, meester Wijnen, is het niet erg met zijn methoden eens. Als Brinkman met zijn gammele auto mee wil doen aan een oude-autorace, stijgt de spanning ten top. Uiteindelijk wordt Brinkman zelfs met ziekteverlof gestuurd en de strenge directeur neemt zijn groep over. Maar de kinderen willen hun eigen meester terug. Hoe moeten ze dat nu aanpakken?
Dit is de feestelijke jubileumeditie van het debuut van meesterverteller Jacques Vriens.

Het is wel duidelijk dat er een feestje te vieren is: Die rotschool met die fijne klas  is voorzien van een – letterlijk – schitterende, gouden cover. Speciaal om het 40-jarig schrijversjubileum van Jacques Vriens te vieren.

Die rotschool met die fijne klas

Jacques Vriens is al veertig jaar auteur en om dit te vieren is zijn debuut nu dus gehuld in een goudkleurige cover. Zelf kenden we hier in huis dit verhaal nog niet, maar de boeken (en verfilmingen) van Vriens zijn hier erg geliefd. Tijd om Die rotschool met die fijne klas  te gaan lezen dus!

Die rotschool met die fijne klas Jacques Vriens van Holkema & Warendorf recensie review auteur jubileum verfilmingen boeken lezen meester jan klas directeur school hoofdmeester Wijnen houding avond gevallen vuurtje voorgevallen gedonder spanning plan auto race voertuigen huis gestuurd strenge directeur schoolborden krijtjes vervangen digiborden smartphone kinderen ontwikkelingen leesboek voorlezen jong oud genietenMeester Jan staat voor een fijne klas, alleen heeft hij iets meer moeite met de directeur van de school. De strenge hoofdmeester Wijnen vindt de losse houding van messter Jan maar niets. Wanneer Anneke op een avond lastig wordt gevallen door een man, gaat dat de volgende dag als een lopend vuurtje rond. Alle kinderen willen weten wat er precies is voorgevallen en hoe het nu met Anneke gaat. Meester Jan bespreekt dit in de kring met de kinderen, maar krijgt daar wel gedonder mee met de directeur.

De spanning tussen meneer Wijnen en meester Brinkman worden alleen maar groter wanneer de klas en hun meester een geweldig plan bedenken. Met zijn dertig jaar oude auto gaat Jan meedoen aan een race speciaal voor oude voertuigen. Hoewel het er al aan zat te komen, komt het toch als een schok: meester Jan wordt naar huis gestuurd en de strenge directeur neemt zijn plaats voor de klas in. Maar met het vertrek van de meester, komt er geen rust in de school. De klas is vastbesloten om hun eigen meester terug voor de klas te krijgen!

Hoewel het boek al veertig jaar geleden is geschreven, is het toch helemaal van deze tijd. Er zijn wel wat kleine dingen aangepast. Zo zijn de ouderwetse schoolborden met krijtjes vervangen door digiborden en de kinderen hebben een smartphone waarmee ze elkaar op de hoogte houden van belangrijke ontwikkelingen. Die rotschool met die fijne klas is een prima leesboek voor kinderen, maar ook leuk als voorleesboek. De manier waarop het verhaal is geschreven maakt dat het voor zowel jong als oud genieten is!

Bekijk op Bol.com logoDie rotschool met die fijne klas – Jacques Vriens
Zelf lezen, hardcover, 160 pagina’s, Van Holkema & Warendorf