Schaakmat [recensie]

Schaakmat Hervé Debaene Lannoo hobby kinderen leren speels boek stappen schaakmat verdedigen schaakstukken schaakbord toren kastelen koningen illustratie pijlen stippen origineel begrijpen antwoorden vragen middeleeuwen spelletje spel schaken begrijpen spelen stappen schaakkampioen recensie review

Over de hele wereld spelen miljoenen mensen schaak.
Een fantastisch bordspel dat al meer dan 1000 jaar bestaat.

Keer terug in de tijd. Kruip in het harnas van een stoere ridder of in de huid van een machtige koningin. Kom alles te weten over het schaakspel.
Leer hoe je slim verdedigt en hoe je een snelle aanval opzet.
Laat je hersenen op volle toeren draaien en word een echte schaakkampioen.
Open dit boek en laat het spel beginnen…

Schaakmat Hervé Debaene Lannoo hobby kinderen leren speels boek stappen schaakmat verdedigen schaakstukken schaakbord toren kastelen koningen illustratie pijlen stippen origineel begrijpen antwoorden vragen middeleeuwen spelletje spel schaken begrijpen spelen stappen schaakkampioen recensie review Een origineel boek voor kinderen om het spel schaken te leren. Het boek is voor beginners, waarbij de stappen duidelijk uitgelegd worden aan de hand van tekst en leuke illustraties. Een boek met leuke achtergrondweetjes.

Schaakmat

Iedereen kent wel het spelletje Schaken. Het spel spelen is lastiger. Het boek Schaakmat helpt je om de regels van het schaken te leren én om de achtergrond van het schaken te vertellen. Schaakmat is eigenlijk voor kinderen geschreven. Toch heb ik met veel plezier gelezen over schaken. Het is in begrijpelijke taal uitgelegd en de grappige illustraties (rood, beige, wit) zijn prima gecombineerd met de hoeveelheid tekst. De vierkante vorm van het boek is creatief gekozen, aangezien een schaakbord ook vierkant is.

De inhoudsopgave is duidelijk omschreven en de schaakstukken zijn door middel van een illustratie en paginanummer handig terug te vinden. Wanneer je dus moeite hebt met de stappen van bv. het paard, kan je deze makkelijk terug vinden in de inhoudsopgave.

Het ontstaan van schaken

Het boek begint met de Middeleeuwen; daar begint ook het schaken. Op een erg leuke manier wordt de geschiedenis van het schaken verteld. Het lijkt op een ‘leesverhaal’ maar dan nog levendiger verteld. Hierna wordt het schaakbord uitgelegd, met daarin de hoeveelheid vakjes en de uitleg over de cijfers en letters op het bord. Daarbij worden uiteraard ook de schaakstukken besproken.

Schaakmat Hervé Debaene Lannoo hobby kinderen leren speels boek stappen schaakmat verdedigen schaakstukken schaakbord toren kastelen koningen illustratie pijlen stippen origineel begrijpen antwoorden vragen middeleeuwen spelletje spel schaken begrijpen spelen stappen schaakkampioen recensie review Wat erg leuk is aan dit boek, zijn de pagina’s ‘Test jezelf…’ waarbij je, door middel van illustraties van het schaakbord, jezelf kan testen door een vraag te beantwoorden over het betreffende hoofdstuk. Deze vragen komen bij elk hoofdstuk terug en zijn bijvoorbeeld of de schaakstukken op de juiste plaats staan of welk schaakstuk kan je slaan. De antwoorden van deze vragen staan achter in het boek.

Tevens wordt er in dit boek uitgelegd waar het woord schaakmat vandaan komt. Je zult zien dat het veel logischer is dan je dacht. Waar ik veel baat bij heb gehad, zijn de hoofdstukken van de schaakstukken. Hierin worden de stappen per schaakstuk uitgelegd. Dit gebeurd door middel van tekst én een duidelijke illustratie van het schaakbord met behulp van pijlen en stippen. Ook het uiterlijk van de stukken wordt uitgelegd waarbij extra informatie over bv. koningen en toren/kastelen erg origineel is. Dit wordt allemaal omschreven zodat kinderen het begrijpen.

Wanneer je de stappen van de schaakstukken onder de knie hebt, komt er een uitgebreid hoofdstuk over verdedigen. Ook hierin wordt de uitleg verduidelijkt in veel schaakbord illustraties met de daarbij behorende stappen. Als laatste worden schaakmat en rokade uitgelegd. Een perfect boek om het schaken op een leuke, speelse manier aan kinderen te leren!

Schaakmat – Hervé Debaene
Hobby, hardcover, 112 pagina’s, Lannoo