Schone Schijn [recensie]

Schone Schijn Sarah Dessen Young Adult Clavis onzichtbaar broer gevangenis ouders familie school warm liefdevol gezin verschillen regie leven beklemmende controle verhaal leeftijd jeugd levensfase raakvlakken personages gebeurtenissen boekenlijst

Peyton is de lieveling van de familie. Hij krijgt altijd alle aandacht en alle liefde. Zelfs als hij alcohol drinkt en achter het stuur kruipt en vervolgens iemand aanrijdt en naar de gevangenis moet, staat nog iedereen achter hem. Zijn zusje Sydney kan de hypocrisie niet aan en probeert weg te vluchten. Daarbij ontmoet ze de familie Chathem, een gezellig en chaotisch huishouden vol warmte en pizza. een van hen is de zachtaardige Mac. Voor het eerst voelt Sydney zich gezien.

Sidney is degene waar het omgaat in dit boek. Zij denkt dat ze de hele zomer al in de rechtszaal te vinden is. De laatste keer is drie weken voor het begin van het nieuwe schooljaar. De dag dat haar broer Peyton zijn vonnis te horen krijgt…

Schone Schijn

Sidney voelt zicht thuis onzichtbaar, alles draait thuis om haar broer Peyton. In de ogen van hun familie – en dan vooral hun moeder – kan hij helemaal niets fout doen. Zelfs niet wanneer hij iemand heeft aangereden en daardoor in de gevangenis is beland. Ze besluit Schone Schijn Sarah Dessen Young Adult Clavis onzichtbaar broer gevangenis ouders familie school warm liefdevol gezin verschillen regie leven beklemmende controle verhaal leeftijd jeugd levensfase raakvlakken personages gebeurtenissen boekenlijst om weg te gaan van huis én naar een andere school te gaan.

Op haar nieuwe school leert ze al snel Layla kennen, die haar voorstelt aan haar moeder, broer en zus. Dit gezin is warm en liefdevol, iets wat Sydney niet kent uit haar gezin. Ze wordt ook direct opgenomen in dit hechte gezin. Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen deze en haar eigen familie.  Wanneer ze gevoelens voor Mac krijgt, komen deze verschillen nog meer naar de oppervlakte. Sidney had Mac en zijn band uitgenodigd om een nieuwe demo op te nemen in de studio van haar ouders. Dat had ze beter niet kunnen doen, want haar moeder neemt direct weer de regie over het leven van Sidney over. Zou Sydney ooit kunnen ontsnappen uit de beklemmende controle van haar moeder?

Een dik boek met een makkelijk te lezen tekst. Zelf kwam ik helaas niet helemaal lekker in het verhaal, maar ik denk dat dit met de leeftijd te maken heeft. Ik denk dat bij de jeugd dit boek wel goed zal aanslaan, aangezien het verhaal passender is in hun levensfase. Het is geschreven met veel herkenbare situaties voor de jeugd en het leest toch vaak prettiger wanneer je fijne raakvlakken hebt met de personages en gebeurtenissen in een verhaal. Wel een fijn boek voor op de boekenlijst.

Schone Schijn – Sarah Dessen
Young Adult, hardcover, 436 pagina’s, Clavis