Sinds ik niet meer drink [recensie]

Een ontwapenend relaas van 500 dagen zonder alcohol
Vanuit een verlangen naar controle, soberheid en een gezonder leven besliste Evi Hanssen geen druppel alcohol meer te drinken. Gedurende 500 dagen hield ze een dagboek bij waarin ze openhartig en honderduit vertelt over de vele beproevingen die ze op haar pad tegenkomt. Haar keuze om geestrijke dranken af te zweren heeft niet alleen fysieke gevolgen, het heeft ook een effect op haar vriendschappen, haar relatie, haar werk en haar zelfbeeld. Met de nodige dosis humor zoekt Evi uit wie ze nu precies is zonder dat gezellige glas in de hand.

Nadat ik Ergens onderweg van Evi Hanssen had gelezen, was ik wel erg benieuwd naar haar nieuwe boek. Sinds ik niet meer drink neemt je mee in het besluit om geen alcohol meer te nuttigen. 500 dagen lang. En dat is niet makkelijk wanneer je regelmatig met een glas in haar hand te vinden bent.

Sinds ik niet meer drink

Evi Hanssen neemt je vanaf het eerste moment van haar beslissing mee. Hoe is ze tot deze keuze gekomen. Hoe reageert de omgeving op dit besluit? Wat doet het met haar en – nog belangrijker – zal ze het volhouden?Sinds ik niet meer drink Evi Hanssen ontwapenend relaas dagen zonder alcohol verlangen controle soberheid gezonder leven druppel drinken dagboek openhartig beproevingen pad keuze fysieke gevolgen effect vriendschappen relatie werk zelfbeeld humor gezellige glas hand ergens onderweg gelezen benieuwd boek besluit nuttigen makkelijk regelmatig moment beslissing omgeving besluit belangrijker volhouden mensen grapje voorbaat red motiverend persoonlijk voorstellen bewegen drinken toevallig speciaal feestje knap gebaande patronen doorbreken situaties lezer verhaal prettig lezen zelfspot humor steun rug lastige momenten steun vinden verhalen horizon uitgever

Wat mij eigenlijk verbaasde is hoe de omgeving reageerde op het besluit van Evi om geen alcohol meer te drinken. Wanneer mensen denken dat je een grapje maakt of er bij voorbaat al van uit gaan dat je het niet red, is het niet echt motiverend. Persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat je iemand probeert te bewegen naar wel drinken omdat er toevallig een speciaal feestje komt. Toch weet Evi daar goed mee om te gaan en dat vind ik knap.

In dit dagboek merk je dat gebaande patronen soms lastig te doorbreken zijn. En dat je – wanneer je iets laat – opeens anders naar situaties kijkt. Dat het niet altijd makkelijk is, krijg je als lezer ook heel goed mee. En dat maakt dit boek een eerlijk verhaal. Prettig om te lezen, zeker door de zelfspot en humor die er in is verwerkt. Een steun in de rug wanneer je ook besluit (tijdelijk) te stoppen met het drinken van alcohol. Ik denk dat je dan op lastige momenten veel steun kunt vinden in de verhalen.

Sinds ik niet meer drink – Evi Hanssen
Dagboek, paperback, 256 pagina’s, Horizon