Soul Kitchen [recensie]

Soul Kitchen Kim Vercoutere Tine Tomme kookboek Lannoo vegan veganistisch vijf seizoenen basiskookboek filosofie koken bakken foto’s kleurrijk ontbijten dessert diner lunch zomer lente winter hersft hazelnootpasta notenrolletjes recepten voorraadkast ingrediënten elementen water vuur aarde boom metaal plantaardig veganisten suikervrij glutenvrij recensie review

Kim Vercoutere en Tine Tomme koken al jaren plantaardig en suikervrij, met biologische ingrediënten die zo vers en lokaal mogelijk zijn. In dit basiskookboek verwoorden ze hun visie met simpele recepten die door het hele gezin gewaardeerd worden, en mooie foto’s. Tegelijk kom je alles te weten van hun filosofie over de producten die ze gebruiken.
Eenvoudig, vegan en gezond koken is hun motto!

Een mooi groot kookboek voor veganisten met een handige indeling en mooie foto’s. Op de kaft is de variatie met gerechten al goed te zien. Tevens wordt er veel informatie  Soul Kitchen Kim Vercoutere Tine Tomme kookboek Lannoo vegan veganistisch vijf seizoenen basiskookboek filosofie koken bakken foto’s kleurrijk ontbijten dessert diner lunch zomer lente winter hersft hazelnootpasta notenrolletjes recepten voorraadkast ingrediënten elementen water vuur aarde boom metaal plantaardig veganisten suikervrij glutenvrij recensie review gegeven over onze voeding. Heerlijk vegan koken of bakken het hele jaar door.

Soul Kitchen

Meteen valt de variatie op van de gerechten die op de kaft gepresenteerd staan. Het ziet er lekker en kleurrijk uit. Het boek is best groot (bijna A4 formaat) en dik. Aan de binnenkant van de kaft staat een mooie, gezellige foto van veel mensen buiten aan tafel. Het zorgt er voor dat ik aan de slag wil met dit boek. Het boek blijft goed open liggen tijdens het koken; zonder dat er pagina’s omslaan.

In de inhoudsopgave staat een duidelijke indeling per hoofdstuk, maar de logica ontbreekt voor mij. Er staat bijvoorbeeld Ontbijten, maar iets daarna volgen Winter, Lente, etc. gevolgd door Desserts. Zelf had ik graag een keuze gezien in bijvoorbeeld: Ontbijten, Lunchen, Diner en Desserts óf Winter, Lente, Zomer, etc. Ook hebben de schrijfsters een keuze gemaakt in 5 seizoenen. Zij leggen dit uit in het boek waarom hiervoor gekozen is. Ook wordt er uitgelegd waarom zij ‘vegan’ zijn gaan eten.
Op een aantal pagina’s geven de schrijfsters informatie over bijvoorbeeld peulvruchten en granen. Erg leerzaam! De schrijfsters leggen het belang uit van de seizoenen en over de elementen Water, Boom, Vuur, Aarde en Metaal (transformaties van energie). Het betreft dus niet alleen recepten, maar ook de achtergronden van ons eten.

Recepten

De recepten zijn overzichtelijk ingedeeld: een foto van het gerecht en dan per onderdeel van het gerecht een lijstje van ingrediënten. Per onderdeel van het gerecht de uitleg hoe je het maakt.  Ook wordt er gebruik gemaakt van een pictogram voor glutenvrij eten.

Soul Kitchen Kim Vercoutere Tine Tomme kookboek Lannoo vegan veganistisch vijf seizoenen basiskookboek filosofie koken bakken foto’s kleurrijk ontbijten dessert diner lunch zomer lente winter hersft hazelnootpasta notenrolletjes recepten voorraadkast ingrediënten elementen water vuur aarde boom metaal plantaardig veganisten suikervrij glutenvrij recensie review Aangezien ik zelf niet veganistisch ben, heb ik moeite met sommige ingrediënten. Ik ken ze niet, en weet dus niet waar ik ze moet halen. Maar veganisten koken misschien wel vaker met producten als: hiziki, miso, wakamevlokken of boekweitnoedels. Gelukkig staat achter in het boek het hoofdstukje “voorraadkast” waarin een aantal producten uitgelegd worden, maar niet allemaal.

Wat echt op valt zijn de mooie foto’s in het boek. Ze beslaan meestal één pagina. Naast de gerechten, staat het gezin centraal bij deze foto’s. Het zorgt ervoor dat het dichter bij jezelf staat, omdat het ook een gezin betreft. Zelf hebben wij de Notenrolletjes gemaakt. Dit was ook duidelijk omschreven en niet veel werk. Helaas liep de hazelnootpasta uit de rolletjes, maar dat maakte het niet minder lekker!

Ik denk wel dat het een echt compleet en gevarieerd kookboek is en de gerechten zien er erg lekker uit.

Soul Kitchen – Kim Vercoutere & Tine Tomme
Kookboek, hardcover, 240 pagina’s, Lannoo