Spookweerwolven: een avontuur met neef Leo [recensie]

Spookweerwolven: 20e Dolfje Weerwolfje-avontuur
In een luchtballon naar de (volle) maan! Dolfje Weerwolfje en Noura mogen mee in de luchtballon van neef Leo. Ze komen terecht op de binnenplaats van een duister kasteel. Daarbinnen klinken vreemde geluiden…

Neef Leo is de lieveling van veel Dolfje-lezers. Met zijn geheel eigen taaltje brengt hij humor en laat hij zien dat ‘anders’ prima is.

Een leuk, maar soms ook erg spannend verhaal van de schrijver Paul van Loon met deze keer een andere hoofdpersoon dan Dolfje. Een erg avontuurlijk boek met veel leuke illustraties én genoeg humor. Een boek dat kinderen erg aantrekkelijk zullen vinden.

Spookweerwolven

Dit boek, van Paul van Loon, heeft deze keer een andere hoofdpersoon. Dolfje komt er uiteraard wel in voor, maar neef Leo heeft in dit avontuur de hoofdrol. De kaft laat Dolfje zien met zijn vriendin Noura en neef Leo. Ook zie je een deel van het kasteel, waar het boek zich grotendeels afspeelt, en een spookweerwolf.

Spookweerwolven Paul van Loon Zelf Lezen Voorlezen Voorleesboek Leopold avontuur leuk kinderen illustraties hoofdpersoon Valentijn Vampier Dolfje Weerwolfje kasteel stoer gewelding bang donker eng schaduwen spookweerwolven luchtballon stuntel waarschuwing Leo-taal leeftijd schrijven verkeerd andere kleur recensie review Het eerste hoofdstuk wordt een ‘waarschuwing’ gegeven voor de taal die neef Leo spreekt. Dit is Leo-taal. Hij praat anders dan iedereen. Ik vind dit aan de ene kant erg leuk en grappig bedacht. Ook de kinderen vinden dit hilarisch. Aan de andere kant…op de leeftijd dat ze dit boek zelf gaan lezen, is het ook de bedoeling dat ze woorden gaan leren schrijven. Ze zien deze woorden dus wel ‘verkeerd’ geschreven staan. Wel moet ik er bij zeggen dat de zinnen die neef Leo zegt in een andere kleur (blauw) en een ander lettertype geschreven staan. Het valt dus echt op ten opzichte van de andere zinnen.

Een reisje naar de maan?

Het verhaal gaat over Dolfje en Leo die naar de maan willen. Ze denken er te komen door een luchtballon. Valentijn Vampier wil ook mee, maar dat mag niet. Noura wel. Neef Leo blijkt alleen nogal een stuntel. Hij doet zichzelf regelmatig pijn. Wanneer dit verteld wordt in het verhaal, zie je een leuke illustratie van Leo waar hij zich pijn gedaan heeft. Dit worden steeds meer kwaaltjes.

Als het avontuur zich in het kasteel afspeelt, is het best spannend. Een stoer kind die niet gauw bang is, vindt dit geweldig: één groot avontuur. Een kind dat snel wat bang is in het donker, vindt dit misschien wat eng. Het gaat over spookweerwolven en schaduwen. Later blijkt dat de aanwezigheid van Valentijn Vampier toch wel erg handig is…

Over het algemeen vind ik dit boek weer erg leuk en avontuurlijk. De letters zijn vrij groot, wat makkelijker leest voor kinderen. De illustraties (veelal blauw gekleurd) zijn volop aanwezig en erg leuk. Door de verschillende hoofdstukken (18 stuks) handig om een hoofdstuk voor het slapen te lezen. Wat ik ook erg leuk vind, is dat de schrijver aan het einde van het boek schrijft over waarom Leo de hoofdpersoon is geworden in het boek.

Spookweerwolven – Paul van Loon
Zelf Lezen, hardcover, 105 pagina’s, Leopold