Stromboli [recensie]

Stromboli Saskia Noort roman Lebowski Publishers verkrachting retraite Italiaanse eiland scheiding colums schrijversechtpaar avontuur goeroe deelnemers groepsgenoten verleden recensie review

Honderdduizenden lezers genieten wekelijks van de column van het schrijversechtpaar Sara Zomer en Karel van Bohemen, waarin ze ogenschijnlijk openhartig verslag doen van hun gezinsleven. Maar achter de façade van hun bohemienbestaan ettert al jaren een dagelijks leven vol afgunst, wrok en zelfs geweld. Na weer een nachtelijke uitbarsting is het genoeg: Sara besluit Karel te verlaten.

Al snel komt Sara alleen te staan – niemand wil nog iets met haar te maken hebben. Om haar leven weer op de rails te krijgen boekt ze een retraite op het idyllische Italiaanse vulkaaneiland Stromboli. Onder leiding van een wereldvermaarde goeroe geeft ze zich met een bont gezelschap lotgenoten over aan rollenspellen en oefeningen die steeds een stap verder gaan.

Eén ding is zeker: je zult het boek Stromboli niet snel over het hoofd zien. De knalgele cover trekt de aandacht. Als je goed kijkt zie je dat achter de gele kleur ene gezicht te zien is.

Stromboli

Het boek begint heftig met een verkrachting. Om wie het gaat is op dat moment nog niet duidelijk, maar het zorgt er wel voor dat je niets anders wilt dan verder lezen. Daarna maak je een sprong naar een totaal ander verhaal en maak je kennis met Sara en Karel. Een schrijversechtpaar waarvan het huwelijk op losse schroeven staat. Hoe rooskleurig hun leven ook lijkt in hun colums, zo wreed is de werkelijkheid. En dan komt de dag dat Sara beseft dat het zo niet langer kan. Een scheiding is de enige uitweg…

Degene die het huis verlaat is altijd de boosdoener. Al snel ontdek je dat veel mensen zo denken en Sara ontdekt dat ze steeds meer alleen komt te staan. Op aanraden van een vriendin gaat ze op reis: een retraite op het Italiaanse eiland Stromboli. Zonder eigenlijk te weten wat ze kan verwachten, stort ze zich in het avontuur. Eenmaal aangekomen blijkt dat de groep een gemêleerd gezelschap is. Zeer uiteenlopende types en dat zorgt voor bijzondere gesprekken en gebeurtenissen. De retraite blijkt onder leiding van een goeroe te staan. Al krijg je steeds meer het idee dat het om een vreemde sekte gaat.

Op Stromboli ontdek je langzaam mar zeker steeds meer van het verleden van Sara. Maar ook haar groepsgenoten leer je steeds beter kennen. Het wordt een beetje tenenkrommend wanneer je ontdekt dat de goeroe een bijzonder pijnlijke kijk heeft op de gebeurtenissen uit het leven van zijn deelnemers. Toch weet Saskia Noort dit te nuanceren door duidelijk te maken dat anderen er een heel ander idee op na houden en deelnemers voor elkaar op komen. Het einde is spannend en laat de laatste puzzelstukjes in elkaar vallen.

Stromboli – Saskia Noort
Roman, paperback, 256 pagina’s, Lebowski Publishers