Syntopia [recensie]

Syntopia Tanja de Jonge Young Adult uitgeverij Holland robot mens robotica nieuwsgierigheid droomwereld woontoren onbetaalbaar bewoners nadenken onderwerp YA jong oud recensie review

Syntopia is een woonomgeving waarin alles tot in perfectie is uitgevoerd. Een duizelingwekkend gebouw, zelfsturende elektrische auto’s en zichzelf vullende koelkasten met verantwoord voedsel… verzin iets en het systeem voert het uit.
Timo droomt ervan om op zo’n plek te wonen. Maar voor hem blijft de deur van dit paradijs dicht: wie het niet kan betalen, krijgt letterlijk geen toegang. Om binnen te komen zal hij Robin moeten veroveren, zijn klasgenote die wel het geluk heeft daar te wonen. Al snel komt hij erachter dat dit geluk een grimmige schaduwkant heeft.

Mens en robot staan centraal in dit boek. Hoewel ik niet veel heb met dit onderwerp, begin ik toch aan dit boek. De tekst op de achterflap prikkelt mijn nieuwsgierigheid toch wel.

Syntopia

Ik heb het boek in één ruk uitgelezen. Tanja de Jonge weet je als lezer direct mee te nemen in de droomwereld Syntopia. Een wereld waar Tim alleen maar van kan dromen, maar wat voor zijn ouders onbetaalbaar is. Wie wil wonen in de imposante woontoren, moet goed bij kas zitten, want goedkoop is het niet. Maar goed, voor dat geld krijg je als bewoner wel heel veel terug. Een tripcar die je overal naar toebrengt en waar je geen rijbewijs voor nodig hebt omdat de auto zichzelf bestuurt. Koelkasten die nooit leeg zijn omdat ze automatisch gevuld worden. Nooit meer hoeven nadenken over wat je gaat eten, want ingrediënten voor een verantwoorde maaltijd krijg je elke dag gewoon thuis.

Tim mag graag een kijkje nemen bij de futuristische woontoren. Niet dat hij naar binnen kan, want het gebouw laat alleen mensen binnen die het herkent. Klasgenoot Robin woont er en via haar kan hij een eindelijk toch eens en kijkje nemen. Hij is zwaar onder de indruk van alle technologie van het gebouw. Bij binnenkomst worden bewoners direct herkend en alles is bestuurbaar door middel van je stem. Maar het bezoek aan Syntopia brengt ook vragen met zich mee. En wanneer Robin en hij eens kritisch kijken naar alles wat het gebouw te bieden heeft, ontdekken ze dat er wel heel veel wordt bepaald voor de bewoners. En daar houdt het niet mee op…

Hoewel het onderwerp mij niet direct trok, bleek het verhaal zo goed geschreven dat ik helemaal werd meegezogen in het verhaal. Absoluut een aanrader voor jong en oud!

Syntopia – Tanja de Jonge
Young Adult, paperback, 196 pagina’s, uitgeverij Holland