Tante Poldi en de Zwarte Madonna [recensie]

Tante Poldi’s eenenzestigste verjaardag staat voor de deur. Maar er valt even niets te vieren wanneer er een onhemels sexy Vaticaanse inspecteur aan haar deur verschijnt. Poldi is verdachte in een zaak van een dode non, die lijkt te draaien om een gestolen beeld van de Zwarte Madonna. Tante Poldi heeft alle hulp nodig die ze kan krijgen om haar naam te zuiveren, maar haar lokale vrienden lijken haar opeens te vermijden… Is Poldi in staat om haar mysterieuze dubbelganger te ontmaskeren, het verloren beeld op tijd te vinden zodat ze haar eenenzestigste verjaardag gewoon kan vieren?

Tante Poldi en de Zwarte Madonna is het vierde deel in deze boekenreeks. Voor mij is dit het eerste boek uit de serie die ik ga lezen. De boeken zijn afzonderlijk van elkaar te lezen, dus ik ben benieuwd.

Tante Poldi en de Zwarte Madonna

Wanneer ik begin te lezen, merk ik al snel op dat Tante Poldi een bijzondere vrouw is. Ze is nadrukkelijk aanwezig en nogal excentriek. Maar door haar karakter heb ik wel langere tijd het idee dat ik haar niet goed ken én de mensen om haar heen lijken soms een beetje naar de achtergrond gedrukt te worden. Maar dit kan ook komen doordat ik de voorgaande delen niet ken en dus niet meteen alles op zijn plaats valt.

Terwijl Poldi druk bezig is met de voorbereidingen voor haar 61e verjaardag wordt de feestvreugde al snel aan de kant gedrukt wanneer zij beschuldigd wordt van diefstal. De Tante Poldi en de Zwarte Madonna Tante Poldi 4 Mario Giordano detective De Fontein verjaardag deur vieren sexy inspecteur Vaticaanse zaak dode non gestolen beeld naam zuiveren hulp vrienden vermijden mysterieuze dubbelganger ontmaskeren verloren tijd vieren deel boekenreeks boek serie lezen afzonderlijk bijzondere vrouw nadrukkelijk aanwezig excentriek karakter mensen achtergrond delen plaats voorbereidingen feestvreugde beschuldigd diefstal dood aangetroffen onschuld bewijzen slot en grendel dader leeservaring midden leven ontrafelt mysteries opgave lopen klusje druipt lading humor succes misdaadkomedie verhaal ondergesneeuwd gekkigheid persoonlijk jammer personages schrijfstijl auteur recensie review Zwarte Madonna is gestolen en er is een non dood aangetroffen. En Tante Poldi zou daar maar weer van weten! Kennelijk loopt er ergens een dubbelganger va haar rond die dit op zijn geweten heeft. De vraag is alleen: kan Poldi haar onschuld bewijzen en er voor zorgen dat de echte dader achter slot en grendel komt?

Tante Poldi wordt bijna 61 jaar, maar staat nog altijd midden in het leven. En ontrafelt graag mysteries wanneer die zich voordoen. Dit keer moet zij echter haar onschuld bewijzen en dat blijkt geen gemakkelijke opgave. Het feit dat mensen opeens het liefst met een grote boog om haar heen lopen, geeft wel aan dat ze dit klusje zelf moet klaren.
Het verhaal is dik aangezet met alles en er druipt een lading humor vanaf. Hoewel ik eerder met succes kennis maakte met een misdaadkomedie, merk ik dat de humor van Mario Giordano, niet echt mijn humor is. Het verhaal lijkt af en toe een beetje ondergesneeuwd te worden door de gekkigheid, wat ik persoonlijk jammer vind.

Wanneer je aan deze boekenreeks wil beginnen, raad ik je zeker aan om in het eerste deel te beginnen. Geen idee of je dan sneller een beter beeld krijgt van de personages, maar ik hoop in ieder geval van wel. En dat je ook wat makkelijker in de schrijfstijl rolt van deze auteur.

Tante Poldi en de Zwarte Madonna – Mario Giordano
Detective, e-book / paperback, 304 pagina’s, De Fontein