Tim de kleine boswachter [recensie]

Tim de kleine boswachter vader geleerd bos dieren wonen verjaardag boswachtersuniform turbotrapper stampen plassen hutten bouwen genoeg gewonde kauw helpen gelukkig vriendinnetje boek dieren positief verhaal kinderen plezier beleven jongens meisjes natuur bos kinderboek hoofdstukjes begrijpelijke taal belevenissen avontuur lezer geweldig slapen lezen avontuur lettertype zelf lezen jaar voorlezen amusant zwart-wit illustraties verduidelijken auteur humor standje regen thuiskomt origineels voorbeeld gelachen gebeurtenis schrijver vervelends plezierigs ogen gebaseerd kind beeld vertelwijze omschrijving omgeving weer activiteit vriendschap prettig kinderen bomensoorten dierensoorten leerzaam eten zin afval testje volt uitgeverij jan paul schutten recensie review

Tims vader is boswachter. Hij heeft Tim van alles geleerd over het bos en de dieren die er wonen. Wanneer Tim voor zijn verjaardag een echt boswachtersuniform én een ‘Turbotrapper’ cadeau krijgt, is hij net als zijn vader een echte boswachter. En in het bos is altijd genoeg te doen! Zo kun je hutten bouwen en in plassen stampen. Maar lukt het Tim ook om een gewonde kauw er weer bovenop te helpen? Gelukkig krijgt hij hulp van zijn vriendinnetje Tippi die misschien óók wel boswachter wil worden.

Een leuk boek over Tims avonturen in het bos waarbij ook enkele dieren voor komen. Een positief verhaal waar kinderen erg veel plezier aan zullen beleven. Een boek voor zowel jongens als meisjes die erg van natuur, bos en/of dieren houden.

Tim de kleine boswachter

Wat een fijn kinderboek is dit! De korte hoofdstukjes vertellen in eenvoudige, begrijpelijke taal de belevenissen van Tim. Tim die veel in het bos te vinden is (omdat zijn vader boswachter is) en de natuur één groot avontuur vindt; telkens weer. Wat is het daarom geweldig dat jij, als lezer, mee mag!

Tim de kleine boswachter vader geleerd bos dieren wonen verjaardag boswachtersuniform turbotrapper stampen plassen hutten bouwen genoeg gewonde kauw helpen gelukkig vriendinnetje boek dieren positief verhaal kinderen plezier beleven jongens meisjes natuur bos kinderboek hoofdstukjes begrijpelijke taal belevenissen avontuur lezer geweldig slapen lezen avontuur lettertype zelf lezen jaar voorlezen amusant zwart-wit illustraties verduidelijken auteur humor standje regen thuiskomt origineels voorbeeld gelachen gebeurtenis schrijver vervelends plezierigs ogen gebaseerd kind beeld vertelwijze omschrijving omgeving weer activiteit vriendschap prettig kinderen bomensoorten dierensoorten leerzaam eten zin afval testje volt uitgeverij jan paul schutten recensie review De korte hoofdstukken zijn erg fijn om bijvoorbeeld voor het slapen gaan te lezen. Ze bevatten meestal een nieuw avontuur van Tim, maar een enkele keer loopt het verhaal min of meer door. Het grote lettertype leest erg prettig waardoor kinderen het waarschijnlijk snel zelf kunnen lezen vanaf ongeveer zes of zeven jaar. Tot die tijd is het een heerlijk boek om voor te laten lezen. Amusante zwart-wit illustraties verduidelijken het verhaal.

De auteur weet precies hoe je humor in het verhaal kan toevoegen. Zo lijkt het dat Tim een standje krijgt als hij nat van de regen thuiskomt, maar dan gebeurt er iets origineels waar menigeen een voorbeeld aan kan nemen. We hebben hier flink om gelachen. Het is een gebeurtenis die je niet vaak ziet.

Jan Paul Schutten weet van iets vervelends (dat het heel hard regent) iets erg plezierigs te maken in de ogen van Tim. Daardoor kijk je er zelf ook anders tegenaan, want hoe leuk is het om in de plassen te stappen!

De avonturen zijn veelal gebaseerd op de natuur (in het bos). Belevenissen waarbij een kind een goed beeld kan vormen. Zeker door de beeldende vertelwijze waarin een goede omschrijving te vinden is van de activiteit, omgeving en het weer. Waarschijnlijk vinden kinderen het ook erg prettig dat er zoveel dieren in voor komen. Dieren waarmee een vriendschap ontstaat, maar ook een mooie vriendschap tussen twee kinderen. Doordat er verschillende bomensoorten en dierensoorten benoemd worden, is het boek naast amusant ook enigszins leerzaam te noemen.

We vonden het stuk dat Tim eten ging halen in het bos erg amusant. We kregen zin om naar het bos te gaan om te kijken of wij ook eten konden vinden. Het deel over kinderen die een standje krijgen omdat ze afval in de natuur gooien, vonden we erg goed! Het is erg origineel dat de schrijver nog een testje achterin heeft geplaatst om te kijken of de lezer ook boswachter zou kunnen worden.

Tim de kleine boswachter – Jan Paul Schutten
Zelf Lezen, hardcover, 128 pagina’s, Volt Uitgeverij