Tussen licht en donker – Deel 1 van de Onderweg serie [recensie]

‘Tussen licht en donker’ van Rian Sevenhuijsen is het eerste deel van haar hartverwarmende en betoverende Onderweg-feelgoodserie. De pas afgestudeerde accountant Amber krijgt in ‘Tussen licht en donker’ van haar zus Tess een ticket naar het Noorse Tromsø cadeau, onder het motto ‘bad ideas make the best memories’. Daar zit Amber alleen totaal niet op te wachten. Het enige wat ze belangrijk vindt, is een baan regelen, haar plekje op de bank in Tess’ studio verruilen voor een eigen studio en een leuke man vinden. Om haar zus niet teleur te stellen gaat ze toch op pad, vastbesloten om alles dan maar vanuit Noorwegen te regelen.

In mei deed ik mee aan de Blogbom van de onderweg serie van Rian Sevenhuijsen. Op dat moment had ik nog niets van deze e-boekenreeks gelezen, maar inmiddels heb ik het eerste deel Tussen licht en donker uit.

Tussen licht en donker

Dit is dus het eerste deel van de in totaal drie delen van de Onderweg reeks. Deze feelgoodserie is alleen verkrijgbaar als e-book. In Tussen licht en donker lees je het verhaal van Amber die een reis cadeau krijgt van haar zus Tess. Een tripje naar Noorwegen, zodat ze hopelijk het noorderlicht eens met eigen ogen kan aanschouwen. Lief gebaar, maar Amber wist wel betere dingen te verzinnen dan op reis gaan. Maar om haar Tussen licht en donker Rian Sevenhuijsen Onderweg feelgoodserie hartverwarmend betoverende accountant ticket cadeau Noorse motto baan plekje bank studio man zus pad Noorwegen blogbom serie e-boekenreeks gelezen verkrijgbaar e-book verhaal tripje noorderlicht ogen aanschouwen helft verhaal plezier tegenzin vliegveld vluchten geannuleerd sneeuwstorm Oslo fotografen broers ontmoeting leven kop heerlijk lezen plekken Vigeland park gedachten vaart reden vervolg nieuwsgierig afloop later moment lezen overhand tussen vier muren tussen angst en verdriet recensie reviewzus niet voor het hoofd te stoten, reist ze toch af naar het noorden. Alleen blijkt de reis naar het Noorse Tromsø niet vlekkeloos te verlopen.

De eerste helft van het verhaal las ik met veel plezier. Amber vertrekt, met de nodige tegenzin, naar Noorwegen maar strandt op het vliegveld wanneer alle vluchten geannuleerd zijn door een sneeuwstorm. Uiteindelijk beland ze in Oslo met een bekend fotografen duo: de broers Storm en Raaf. Deze toevallige ontmoeting zet haar hele leven op zijn kop.
Ik vind het heerlijk om te lezen over plekken waar ik zelf ook ooit ben geweest zoals het Vigeland park. Wanneer Amber op in Tromsø aankomt, begint het verhaal iets minder vaart te krijgen. In het begin valt het nog mee, maar daarna zakt het wat af, waardoor ik niet meer echt mijn gedachten bij het verhaal kon houden. Dat bleef eigenlijk de rest van de tweede helft zo. Dat is ook de reden dat ik (nog) niet met het vervolg ben begonnen. Omdat ik toch wel nieuwsgierig ben naar de afloop sluit ik niet uit dat ik dat op een later moment verder ga lezen, maar voor nu laat ik het hierbij. En dan zullen we vanzelf zien of de nieuwsgierigheid de overhand krijgt of niet.

Tussen licht en donker – Rian Sevenhuijsen
Roman, e-book, Zomer & Keuning