Verboden kleuren [recensie]

Wat als je geboren bent met felgekleurde ogen en haren? Wat als dat betekent dat je een coloriet bent? En wat als dat verboden is?

Kind heeft donkerblauw haar en felblauwe ogen en wordt al sinds ze een baby was verborgen gehouden in een weeshuis. Ze is inmiddels de oudste van alle kinderen en Kind en het personeel zijn elkaar meer dan zat. Dan komt er ineens een vrouw op bezoek, speciaal voor haar, die haar laat ontdekken dat ze het weer kan beïnvloeden. De vrouw neemt haar mee naar haar huis en geeft haar een nieuwe naam: Regen. Maar wanneer hun huis wordt geplunderd, zint Regen op wraak en besluit ze de wereld in te trekken.

Verboden kleuren Margriet du Maine Zelf Lezen De Vier windstreken geboren felgekleurde ogen haren coloriet verboden baby weeshuis verborgen personeel vrouw ontdekken weer huis geplunderd wraak wereld fantasy verhaal lezers boektrailer nieuwsgierig landkaart kleuren plekken plattegrond toevoeging meisje mysterieuze vrouw dag dorp vlucht idee zoeken speciale gave beïnvloeden Regen Maan Kind Wilg Bloesem verdwenen broertje mensen bang trio vinden jeugdboek doorbijten namen personages duidelijker recensie review Recensie:
Een fantasy verhaal voor lezers vanaf 12 jaar. Alleen de boektrailer van Verboden kleuren maakt dat je nieuwsgierig wordt naar dit verhaal.

Verboden kleuren

Zodra je het Verboden kleuren openslaat zie je een landkaart en wat meteen opvalt is dat kleuren een belangrijke rol spelen. Zo heb je bijvoorbeeld Goudland, Witland, Azurestad, de blauwe bergen en de grijze vlakte. Deze plekken kom je ook weer tegen in het verhaal en de plattegrond is een mooie toevoeging.

Kind is een meisje met het blauwe haar en blauwe ogen. Ze is coloriet en wordt als sinds haar babytijd verborgen in een weeshuis. Op een dag komt er een mysterieuze vrouw genaamd Maan speciaal voor haar langs in het weeshuis. De vrouw komt vaker langs en op een dag gaat Kind mee naar het dorp. Daar grijpt Kind haar kans en vlucht weg. Al heeft ze nog geen idee waar ze heen zal gaan. Weg van het weeshuis, weg van Maan.
Alleen lijkt Maan precies te weten waar ze Kind moet zoeken. En dan leert de vrouw haar dat ze een speciale gave heeft. Kind kan namelijk het weer beïnvloeden en krijgt daarom een nieuwe naam: Regen.

Verboden kleuren Margriet du Maine Zelf Lezen De Vier windstreken geboren felgekleurde ogen haren coloriet verboden baby weeshuis verborgen personeel vrouw ontdekken weer huis geplunderd wraak wereld fantasy verhaal lezers boektrailer nieuwsgierig landkaart kleuren plekken plattegrond toevoeging meisje mysterieuze vrouw dag dorp vlucht idee zoeken speciale gave beïnvloeden Regen Maan Kind Wilg Bloesem verdwenen broertje mensen bang trio vinden jeugdboek doorbijten namen personages duidelijker recensie review Regen ontmoet coloriet Wilg en Distel en een gewoon meisje Bloesem dat op zoek is naar haar verdwenen broertje Vlam, die ook coloriet is.  Het feit dat colorieten bijzondere gaven hebben maakt dat veel mensen bang van hen zijn. En daardoor zijn er veel colorieten verdwenen. Het trio probeert Vlam en de andere colorieten te vinden. Al zal het niet eenvoudig zijn.

Dit fantasy jeugdboek leest – als je er eenmaal goed in zit – prima weg. Wel is het in het begin echt wel even doorbijten vond ik. De aparte namen van de bijzondere personages, maakt dat je echt je aandacht er goed bij moet houden. Wanneer je wat verder in het boek gevorderd bent, leest het aanzienlijk makkelijker, simpelweg omdat je de personages aardig goed kent en weet van hun gaven, waardoor de namen ook wat duidelijker worden.

Voor wie meer achtergrond informatie over Distel wil, kan gratis het e-book De jongen met de gouden ogen downloaden.

Verboden kleuren – Margriet de Maine
Zelf lezen, hardcover, 352 pagina’s, De Vier Windstreken