Verhaal van een moeder [recensie]

Verhaal van een moederJessica’s trouwdag was net een sprookje. In haar met kristallen bezaaide bruidsjurk was ze het stralende middelpunt. Haar vader overwon zijn zenuwen en hield een toespraak die iedereen raakte, en haar prachtige echtgenoot Matthew verklaarde dat hij de gelukkigste man op aarde was. Samen hebben Jessica en Matthew het gevoel dat ze de hele wereld aankunnen. Maar als hun mooie kindje is geboren, wordt Jessica gegrepen door paniek en angst. Ze kan aan niemand vertellen hoe ze zich voelt, zelfs niet als het uit de hand begint te lopen. Dit is haar verhaal. Het verhaal van Jessica, een moeder.

Verhaal van een moeder begint direct met een proloog dat je aandacht vastgrijpt. Jessica is ergens waar ze niet wil zijn… Een dokter is bij haar, ze moet vragen beantwoorden en het is niet bekend wanneer er bezoek bij haar mag komen.
Na deze meeslepende proloog wordt je meegenomen in het leven van Jessica: het leven voor haar zwangerschap. Naar een moment dat haar leven nog rooskleurig was…

Verhaal van een moeder

De rode draad van dit verhaal is het leven van Jessica: je leest hoe ze gaat trouwen, hoe gelukkig ze is met haar man Matthew en hoe ze – onverwacht – zwanger raakt. Het geluk lijkt niet op te kunnen, maar niets is minder waar. Soms wordt er ruimte gemaakt voor een dagboekfragment. Als lezer voel je dat het niet goed gaat met Jessica, maar wat het Verhaal van een moeder precies is, weet je niet. Eén ding is zeker, Jessica heeft een postnatale depressie, maar is er voldoende hulp voor haar?

Verhaal van een moeder laat zien hoe lastig het is wanneer het moedergevoel niet direct aanwezig is. Wat een depressie met je doet en hoe goed vrouwen proberen de schijn op te houden in zo’n situatie. Langzaamaan begint iedereen in de omgeving van Jessica te beseffen dat het niet zo goed gaat met haar, maar niemand lijkt precies te weten wat ze moeten doen. Zal goede hulp op tijd komen?

Diepe indruk

Verhaal van een moeder laat na het lezen een diepe indruk achter. Met een brok in mijn keel heb ik – vooral het laatste gedeelte – gelezen. De machteloosheid en de angst grijpen je als lezer naar de keel. Absoluut een aanrader om te lezen!

Bekijk op Bol.com logoVerhaal van een moeder – Amanda Prowse
Roman, paperback, 335 pagina’s, Aerial