Vier feest met de draak [recensie]

Vier feest met de draak.
Draak bereidt zich voor op het leukste feest van het jaar: het Vriendschapsfestival! Maar als de dag van het feest aanbreekt, zijn haar vrienden nergens te bekennen. En zonder vrienden dreigt het festival in het water te vallen voor Draak! Help jij om haar op te vrolijken? Zwaai naar de mensen in het boek, blaas kusjes, dans, stamp en tel – en wie weet hebben de vrienden van Draak toch een verrassing voor haar!

Vier feest met de draak jaar vriendschapsfestival dag vrienden nergens bekennen water vallen help opvrolijken zwaai mensen boek blaas kusjes stamp tel verrassing prentenboek vriendschappen kast vervolg ssst de draak slaapt aparte verhalen afzonderlijk voorlezen rood roze kaft verhaal zien begin auteur aandacht kinderen vasthouden schrijfstijl illustraties Samara Hardy belangrijk tekeningen tekst combinatie kindvriendelijk jonge kinderen begrijpen woorden jonglerenede narren struinen snappen kinderen pakken leuk kindjes actief helpen tellen aantonen bewegingen lief vraagtekens confetti schudden niks bijzonder boodschap verhaal vrijmaken vriendjes vriendinnetjes tijd plezier Bianca Schulze Flamingo recensie review prentenboekEen vrolijk en kleurrijk prentenboek over de vriendschappen van een draak. Een boek dat zeker vaker uit de kast zal worden gepakt. Het is een mooi vervolg op Ssst… De draak slaapt. De boeken zijn aparte verhalen, dus ze zijn gewoon afzonderlijk van elkaar voor te lezen.

Vier feest met de draak

De rood met roze kaft laat al meteen zien waar het verhaal over gaat. De draak wordt omringt met vrienden. Toch lijkt in het begin van het verhaal het leuke Vriendschapsfestival niet door te gaan voor de draak.

De auteur weet de aandacht van de kinderen goed vast te houden door de prettige schrijfstijl. Hoewel de illustraties van Samara Hardy net zo belangrijk zijn. De tekst en tekeningen samen zijn een prettige combinatie. De auteur heeft een kindvriendelijke schrijfstijl, maar is voor erg jonge kinderen soms best moeilijk te begrijpen. Zo zijn woorden als: ‘jonglerende narren’ en ‘struinen’ nog niet altijd te snappen. Kinderen zullen het boek ook zelf kunnen pakken. Niet om zelf te lezen, maar om de illustraties te bekijken. Er is zoveel te zien!

Het is erg leuk dat je naast het verhaal en de prenten ook als kindjes zelf actief moet zijn. Je zal moeten helpen met tellen en aantonen met bewegingen dat je de draak lief vindt etc. Het is een kleurrijk prentenboek dat ook zeker vaker gelezen kan worden.

Vier feest met de draak jaar vriendschapsfestival dag vrienden nergens bekennen water vallen help opvrolijken zwaai mensen boek blaas kusjes stamp tel verrassing prentenboek vriendschappen kast vervolg ssst de draak slaapt aparte verhalen afzonderlijk voorlezen rood roze kaft verhaal zien begin auteur aandacht kinderen vasthouden schrijfstijl illustraties Samara Hardy belangrijk tekeningen tekst combinatie kindvriendelijk jonge kinderen begrijpen woorden jonglerenede narren struinen snappen kinderen pakken leuk kindjes actief helpen tellen aantonen bewegingen lief vraagtekens confetti schudden niks bijzonder boodschap verhaal vrijmaken vriendjes vriendinnetjes tijd plezier Bianca Schulze Flamingo recensie review prentenboekToch waren er ook wat vraagtekens voor ons toen er stond “Hier klopt iets niet”. Wij snapten niet waar dat over ging. Ook is het jammer dat er een feest is met confetti waarbij het kindje het boek heen en weer moet schudden om te zien wat er dan gebeurt. Wij zagen niks. Het had zeker bijzonder geweest als je dan ook echt confetti heen en weer zou zien gaan.

De boodschap achter het verhaal is erg mooi. Je kan zien dat de draak bijzondere vrienden heeft die toch tijd voor hem vrijmaken (ook al dacht hij eerst van niet). Het kindje kan zien dat vriendjes of vriendinnetjes soms geen tijd hebben, maar toch hele lieve kindjes zijn waar je op een later moment plezier mee kan maken.

Vier feest met de draak – Bianca Schulze
Prentenboek, hardcover, 32 pagina’s, Flamingo