Virus! – Het besmettelijke kaartspel [recensie]

Virus! – het meest besmettelijke kaartspel.
Er wordt alarm geslagen in het ziekenhuis zodra het laboratorium er -iets te laat- achter komt dat de viruscontainers niet zo leeg waren als ze dachten. Het is jouw missie om als eerste deze uitbraak te stoppen, de virussen te vernietigen, en een gezond lichaam zonder virussen te krijgen. Voorkom de verspreiding van deze verschrikkelijke virussen.

Virus! kaartspel HOT Games besmettelijk alarm ziekenhuis laboratorium viruscontainers missie uitbraak stoppen virussen vernietigen gezond lichaam verspreiding vakantie pakketje personen spelregels nostalgisch spel Stap Op kaartspelletje vroeger thuis speelden kast gevoelsmatige link kaarten speler beurt afleggen stap aflegplek orgaan kiezen pestkaart tegenstander voorkomen winst overeenkomsten moderne variant spelplezier jeugdherinneringen jongere generatie aanspreken recensie reviewRecensie:
Toen ik thuis kwam van vakantie lag er een pakketje van HOT Games op mij te wachten. Het bleek om het kaartspel Virus! te gaan.

Virus!

Het spel Virus! speel je met twee tot zes personen en is geschikt voor spelers vanaf acht jaar. Zodra ik de spelregels doorneem, krijg ik meteen het nostalgische spel Stap Op in mijn gedachte. Een kaartspelletje dat wij thuis vroeger vaak speelden en ook nu komt hij soms nog wel uit de kast. Ik ben benieuwd of tijdens het spelen deze gevoelsmatige link blijft.

Het doel van het spel is om als eerste een gezond lichaam te maken. Hiervoor heb je vier verschillende, gezonde organen nodig. Elk orgaan heeft zijn eigen kleur. Je krijgt een gezond orgaan wanneer deze vrij van virussen zijn, immuun of gevaccineerd.

Iedere speler begint met drie kaarten en wanneer je aan de beurt bent moet je of een kaart spelen of zoveel kaarten afleggen als je wilt. Wanneer je daarvoor kiest trek je weer nieuwe kaarten, net zoveel als je weg gelegd hebt. Dit is een stap die je dus neemt wanneer je echt geen goede kaarten in handen hebt en eigenlijk niets kunt spelen.

Virus! kaartspel HOT Games besmettelijk alarm ziekenhuis laboratorium viruscontainers missie uitbraak stoppen virussen vernietigen gezond lichaam verspreiding vakantie pakketje personen spelregels nostalgisch spel Stap Op kaartspelletje vroeger thuis speelden kast gevoelsmatige link kaarten speler beurt afleggen stap aflegplek orgaan kiezen pestkaart tegenstander voorkomen winst overeenkomsten moderne variant spelplezier jeugdherinneringen jongere generatie aanspreken recensie reviewEen kaart spelen doe je bij je eigen aflegplek om een gezond orgaan te krijgen. Maar je kunt er ook voor kiezen om een “pestkaart” te plaatsen bij een tegenstander. Infecteer een orgaan van iemand met een virus, om te voorkomen dat hij of zij de winst in de wacht sleept.

Spelervaring

Het kaartspel Virus! heeft veel overeenkomsten met het genoemde kaartspel uit mijn jeugd. Een moderne variant. Het spelplezier is er dus absoluut, al speelt bij mij de jeugdherinneringen mee, waardoor ik toch eerder Stap Op uit de kast pak. Voor de jongere generatie zal Virus! waarschijnlijk meer aanspreken.

Virus!
Kaartspel, 2 – 6 spelers, 8+ , HOT Games