Vriendschapsverzoek [recensie]

Vriendschapsverzoek Laura Marshall Thriller Rainbow Uitgeverij schakelen natuurlijk nieuwsgierig vroeger lezen lastig boek einde spanning onverwachte wendingen hoofdstukken jaartal verhaal 2016 1989 heden verleden tachtig klas schoolfeest wending avond vermiste meisje hand reactie bericht verwachten raad ongemakkelijk gevoel lezer lezen slag dood samenvatting interesse dag Facebook afscheidsfeest vermist leven geheimzinnig geheim achterhalen recensie review

Louise ontvangt een Facebookbericht: Maria Weston wil vrienden met haar worden. Maar Maria is sinds het afscheidsfeest op school niet meer gezien en wordt al jaren vermist. Iedereen waant haar dood, vooral Louise, die al haar hele leven een verschrikkelijk geheim met zich meedraagt. Wanneer Louise wordt gedwongen om te achterhalen wat er precies is gebeurd die avond, weet ze alleen zeker dat Maria terug is. Klopt dat wel?

Zodra ik de samenvatting op de achterzijde van dit boek lees, is mijn interesse gewekt. Want stel je toch eens voor dat je op een dag een vriendschapsverzoek krijgt via Facebook van iemand waarvan je denkt (of weet) dat hij of zij dood is?

Vriendschapsverzoek

Het verhaal begint met Louise die een vriendschapsverzoek krijgt van Maria Weston. De reactie op het lezen van dit bericht is niet zoals je het zou verwachten. Het is duidelijk dat Louise zich geen raad weet met dit berichtje. En het leidt tot een zeer ongemakkelijk gevoel. Dit maakt dat je als lezer direct verder wil lezen, want waarom is Louise zo van slag? Wat is er aan de hand?Vriendschapsverzoek Laura Marshall Thriller Rainbow Uitgeverij schakelen natuurlijk nieuwsgierig vroeger lezen lastig boek einde spanning onverwachte wendingen hoofdstukken jaartal verhaal 2016 1989 heden verleden tachtig klas schoolfeest wending avond vermiste meisje hand reactie bericht verwachten raad ongemakkelijk gevoel lezer lezen slag dood samenvatting interesse dag Facebook afscheidsfeest vermist leven geheimzinnig geheim achterhalen recensie review

1989 versus 2016

De hoofdstukken zijn aangeduid met een jaartal. Het verhaal verspringt van 2016 naar 1989 en vice versa. Je leest het verhaal als heden en verleden. In de jaren tachtig zat Louise bij Maria in de klas. Alleen heeft een schoolfeest een nare wending gekregen omdat sinds die avond niemand nog iets heeft vernomen van Maria. Is het vermiste meisje dan eindelijk weer terecht? Of is er iets anders aan de hand?

Het schakelen gaat vrij natuurlijk en doordat je nieuwsgierig bent naar wat er vroeger is gebeurd, wil je niets anders dan verder lezen. Ik vond het lastig om tussendoor het boek weg te leggen. Het boek houdt je tot het einde in spanning en tussendoor wordt je diverse keren toch verrast met onverwachte wendingen in het verhaal.

Vriendschapsverzoek – Laura Marshall
Thriller, paperback, 368 pagina’s, Rainbow Uitgeverij