Vuilnis is niet vies [recensie]

Een beroemde speurmuis vraagt Geronimo om hem te helpen bij een wel heel vreemd onderzoek. Het vuilnis van Rokford wordt namelijk de hele tijd gestolen en niemand snapt er een muizensnars van. Wie wil er nou afv stelen?! Samen met het hoofd van Rokfords centrum voor hergebruik De Knagerkringloop, gaan ze op zoek naar de vreemde vuilnis-verduisteraar. Alle sporen leiden naar een uitvinder die ook bij De Knagerkringloop werkt. Maar wat moet hij dan met al dat afval? Met 2 geurpagina’s!

Geronimo Stilton 89 Vuilnis is niet vies speurmuis helpen onderzoek Rokford gestolen niemand afval stelen hoofd centrum hergebruik knagerkringloop verduisteraar sporen uitvinder geurpagina’s avontuur verhaal vies luchtje vuilnisdief origineel spannend boek kinderen lezen nieuw amusant leerzaam uitgever De Wakkere Muis muizeneiland speurder afvalberg testcentrum nieuwsgierig onderwerp vliegjes stank leuk geur wrijven illustratie geur leeservaring boeken speels lettertype tekeningen letters kleurrijk vrolijk plattegronden knap auteur personages karaktertrekken angstige vrolijke namen verhaal vriendschap jaloezie herkenbaar vlot woorden zijkant pagina begrijpelijk avontuurlijk milieu speelse manier nadenken vragen stort lezer schema uitleg GFT-afval creatieve ideeën knutselen avontuurlijk creatief recensie review zelf lezen Recensie:
Een nieuw avontuur over Geronimo Stilton! Een verhaal met een (vies) luchtje… Wie is de vuilnisdief en waarom steelt hij het vieze afval? Een origineel en spannend boek, ook voor kinderen die niet zo graag lezen.

Vuilnis is niet vies!

Een nieuw en spannend avontuur van Geronimo Stilton. Deze keer een amusant én leerzaam avontuur. Want vuilnis is niet vies!

Geronimo Stilton is uitgever van de Wakkere Muis (de meest gelezen krant van Muizeneiland). Hij gaat in dit boek speurneus Teus (de beste speurder van heel Muizeneiland) helpen. Er is een afvalberg gestolen van het nieuwe Testcentrum voor Hergebruik van Vuilnis. Wie zou dat nu gedaan hebben?

De jonge lezer zal vast en zeker nieuwsgierig worden omdat hij/zij wil weten wie het gedaan heeft en waarom. Tevens is het ook een leuk onderwerp omdat het vies is met vliegjes en stank. Die stank is extra leuk, omdat er in het boek ook geur voor komt. Door middel van wrijven over een illustratie, kan er op twee plaatsen een geur ontstaan.

De Geronimo boeken staan erom bekend dat er een speels en iets groter lettertype gebruikt wordt met veel tekeningen. De kleurrijke letters zorgen voor een vrolijk effect. Deze keer staan er een aantal plattegronden in het boek, zodat het net iets duidelijker wordt waar iets zich afspeelt.

Geronimo Stilton 89 Vuilnis is niet vies speurmuis helpen onderzoek Rokford gestolen niemand afval stelen hoofd centrum hergebruik knagerkringloop verduisteraar sporen uitvinder geurpagina’s avontuur verhaal vies luchtje vuilnisdief origineel spannend boek kinderen lezen nieuw amusant leerzaam uitgever De Wakkere Muis muizeneiland speurder afvalberg testcentrum nieuwsgierig onderwerp vliegjes stank leuk geur wrijven illustratie geur leeservaring boeken speels lettertype tekeningen letters kleurrijk vrolijk plattegronden knap auteur personages karaktertrekken angstige vrolijke namen verhaal vriendschap jaloezie herkenbaar vlot woorden zijkant pagina begrijpelijk avontuurlijk milieu speelse manier nadenken vragen stort lezer schema uitleg GFT-afval creatieve ideeën knutselen avontuurlijk creatief recensie review zelf lezen Het is erg knap dat de auteur in de (muizige) personages ook enkele karaktertrekken verwerkt heeft. Zo zijn er vrolijke, maar ook angstige muizen. Alle muizen hebben stuk voor stuk zeer originele namen, zoals Flora Wortel. Ook komt er in het verhaal vriendschap en jaloezie voor. Dat zal voor sommige kinderen een herkenbaar punt zijn. Het boek leest, zoals ook de andere, vlot. Enkele moeilijke woorden worden aan de zijkant van de pagina uitgelegd. Het is een begrijpelijk verhaal met soms wat spannende momenten. Uiteraard ontbreken ook de grappen in het verhaal niet.

Vuilnis is niet vies! is avontuurlijk, maar ook leerzaam. Zo gaat het over afval en milieu. Ook wordt er op een speelse manier uitgelegd wat hergebruik inhoudt en hoe dat gaat. Hierover zal een kind zeker nadenken en misschien ook enkele vragen stellen. De jonge lezer maakt door middel van het verhaal ook kennis met de ‘stort’ en wat daar gedaan wordt. In een opvallend schema wordt nog uitleg gegeven wat er bijvoorbeeld onder GFT-afval valt. Misschien gaat de jonge lezer nu thuis ook op onderzoek uit. Tevens staan er nog enkele creatieve ideeën om te knutselen met afval.

Al met al weer een erg avontuurlijk en creatief boek !

Vuilnis is niet vies! – Geronimo Stilton
Zelf Lezen, hardcover, 128 pagina’s, De Wakkere Muis