Wat Alice vergat [recensie]

Wat Alice vergat Liane Moriarty A.W. Bruna roman hersenschudding ongeluk sportschool blog IVF terugblik leven veranderen langdradig verhaallijnen recensie review

Alice Love is 29, dol op haar man en zwanger van hun eerste kind. Dus… stel je Alice’ schok voor wanneer ze bijkomt op de vloer van haar sportschool, naar het ziekenhuis wordt gereden en daar ontdekt dat de bruidsweken al lang voorbij zijn. Ze ligt in een scheiding, heeft drie kinderen en ze is 39 jaar.

Alice moet de gebeurtenissen van het afgelopen decennium zien te reconstrueren, en tegelijkertijd proberen haar leven weer op de rit te krijgen. Ze probeert erachter te komen waarom haar zus haar niet meer wil spreken, en hoe het komt dat ze een van die superslanke moeders met veel te dure kleren is geworden. Uiteindelijk moet Alice vooral erachter komen of geheugenverlies een zegen is of een vloek, en of het mogelijk is om helemaal opnieuw te beginnen.

Een heerlijk ‘weg lees’ boek. Je wordt als lezer erg nieuwsgierig gemaakt wat er gaat gebeuren in het volgende hoofdstuk. Het is eenvoudig geschreven, zodat iedere volwassene het verhaal prima kan volgen. Een frisse voorkant voor een verfrissend verhaal.

Wat Alice vergat

Het is een boek waarin het verhaal van het leven van Alice voor het ongeluk, langzaam wordt verteld.

Alice krijgt een ongeluk op de sportschool. Gevolg: een flinke hersenschudding. Hierrdoor komt ze erachter, dat ze een bijzonder leven leed, de afgelopen tien jaar. Een leven dat ze totaal niet bij zichzelf vindt passen. Ze begrijpt het soms ook echt niet. Langzaam komen er flarden terug, en heeft ze zicht op situaties waar ze nu nog wat aan kan veranderen wanneer ze dat zou willen.

Vanaf het begin ben ik erg nieuwsgierig geweest. Het begin van het boek is origineel, waardoor het een vermakelijk verhaal wordt. Het is leuk om te lezen dat Alice een ander leven had, dan ze zelf voor ogen had. Soms wat over de top, maar heel origineel. Dat zij een hersenschudding had, maar dan toch een feest ging vieren, vond ik wel vreemd. Er is niemand die dat zou doen. Afzeggen is dan heel logisch. Verder een heerlijk boek. Vooral de periode van zwangerschap en bevalling, die zijzelf mist in haar geheugen, vond ik leuk. Toch ga je ook nadenken over  het feit dat dit jou als lezer ook zou kunnen overkomen.

Verder komen er nog twee verhaallijnen in het boek voor als afwisseling. Namelijk die van haar zus Elisabeth – met haar emotionele momenten bij IVF pogingen –  en die van haar ”oma” Frannie die een blog bij houdt op internet. Deze laatste vond ik soms wat langdradig. Deze drie verhalen komen op een speciale manier samen in het verhaal.

Het is best een dik boek, maar omdat het zo lekker leest en een goed verhaal is, is het eigenlijk te dun…

Wat Alice vergat – Liane Moriarty
Roman, paperback, 484 pagina’s, A. W. Bruna