Weerstand [recensie]

Een donkere roman voor young adults die je aan het denken zet. Als Sarah het schokkende nieuws krijgt dat er een allesvernietigende meteoriet op de aarde afstevent, besluit ze samen met haar beste vriend Daniel nog zo veel mogelijk uit het leven te halen. Dan komt het bericht over een pil die ervoor zorgt dat mensen rustig kunnen inslapen en geen vreselijke dood tegemoet hoeven te gaan. Sarah en Daniel twijfelen. Zullen ze de pil innemen of toch tot het allerlaatste moment samenblijven? En is alles wel zoals het lijkt?

Wat zou jij doen wanneer je weet dat je nog maar een paar dagen te leven hebt? Over dit vraagstuk gaat Weerstand.

Weerstand

Een allesvernietigende meteoriet raast op de aarde af. Het zal een kwestie van een paar dagen zijn en de wereld houdt op met bestaan. Sarah en haar beste vriend Daniel besluiten alles uit het leven te halen. Maar wanneer er pil blijkt te zijn die je vredig in laat slapen, staat iedereen voor een dilemma. Wat doe je: neem je de pil in om erger leed te Weerstand Kaat de Kock Clavis Young Adult YA discussie boek lezer denken auteur verhaalverloop ogen geloofwaardig zonnige kant donkere roman verhaal sterk punt scholen gesprek volwassen stoorde ongeloofwaardigheid nadrukkelijk einde verrassingen sterk verhaal verhaallijn toevalligheden hangen plot teleurstellend kater allervernietigende meteoriet dagen wereld bestaan vriend leven pil vredig inslapen dilemma leed voorkomen einde aarde mensen rustig samenblijven recensie review voorkomen of wacht je tot de meteoriet die aan alles een einde zal maken?

Het verhaal op zich zet je zeker aan het denken, wat ik zeker een sterk punt vind van deze young adult. Voor scholen zou dit ook een mooi boek zijn om het gesprek op gang te brengen. Maar ik als volwassen lezer stoorde me wel een beetje aan de ongeloofwaardigheid die af en toe echt te nadrukkelijk aanwezig was. Ik bleef eigenlijk doorlezen omdat ik wel benieuwd naar het einde was. En ik hoopte dat het boek toch nog wat verrassingen voor mij in petto had.
Waar het verhaal sterk begon, merk je dat de verhaallijn steeds ongeloofwaardiger wordt en het van toevalligheden aan elkaar gaat hangen. Het plot vond ik erg teleurstellend en zorgde er voor dat ik met een kater het boek weglegde.

Om een discussie op gang te brengen vind ik de opzet van het boek goed. Het zet de lezer zeker aan het denken, maar de auteur had duidelijk een ander verhaalverloop voor ogen, dan ik als lezer geloofwaardig vind. Er zit wat mij betreft een iets te zonnige kant aan deze donkere roman.

Weerstand – Kaat de Kock
Young Adult, hardcover, 166 pagina’s, Clavis