Willem en Dikke Teun [recensie]

Willem en Dikke Teun Jacques Vriens Van Holkema & Warendorf zelfvertrouwen onzekerheid recensie review voorleesboek

Willem en Dikke Teun Jacques Vriens Van Holkema & Warendorf zelfvertrouwen onzekerheid recensie review voorleesboek Willem heeft een hele bijzondere vriend: zijn rode kater! Dikke Teun kan praten, maar dat weet alleen Willem. Als er iemand anders in de buurt is, mauwt Dikke Teun als een gewone kat. Het is hun geheim. Dikke Teun helpt Willem namelijk vaak een beetje als Willem iets spannend of zelfs eng vindt. Als Willem niet alleen buiten durft te spelen of als hij ruzie met een nieuw buurjongetje krijgt, dan zegt Dikke Teun heel zacht iets tegen hem, waardoor Willem weet wat hij moet doen. Zo wordt Willem steeds een beetje flinker, tot hij beslist geen bange kleuter meer is.

Goede duidelijke afbeeldingen op de voorkant, deze laten duidelijk zien over wie dit boek gaat. Willem en Dikke Teun: Een jongen en zijn kat.

Willem en Dikke Teun

Wanneer Willem ontdekt dat zijn rode kater kan praten, snapt hij wel dat hij dit geheim Willem en Dikke Teun Jacques Vriens Van Holkema & Warendorf zelfvertrouwen onzekerheid recensie review voorleesboek moet houden voor anderen. Maar Dikke Teun – zoals de kater heet – helpt Willem wanneer hij een beetje bang is. Bijvoorbeeld wanneer Willem denkt dat er iemand voor de deur staat, maar zijn maatje helpt hem ook wanneer hij naar de bakker gaat.

Het boek bestaat uit verschillende, korte verhalen. In elk verhaaltje lees je dat Willem – met behulp van Dikke Teun – steeds iets meer zelf durft. Zijn zelfvertrouwen groeit stap voor stap. De verhaaltjes zijn kort en ideaal om voor het slapen gaan te lezen. De dingen die Willem mee maakt, zijn herkenbaar voor jonge kinderen. Hierdoor is het nog leuker om samen te lezen. Juist doordat de verhaaltjes kort zijn, kun je meerdere lezen op één avond En geloof me… dat wil je ook! Ze zijn namelijk erg grappig om te lezen en ze sluiten goed op de belevingswereld van jonge kinderen aan.

Willem en Dikke Teun – Jacques Vriens
Voorleesboek, hardcover, 104 pagina’s, Van Holkema & Warendorf