De wortels van Oranje [recensie]

De wortels van Oranje Marc ten Horst Lannoo Educatief leerzaam geschiedenis weetjes feitjes schilders Koningen Koninginnen tekeningen speelse vormgeving prent cover schoolbibliotheek thuis recensie review

Wil je weten:Hoe een schipper duizenden levens redde? Wat de gevaarlijkste vulkaan van Nederland is? Hoe het komt dat wortels oranje zijn? Waarom zoete drop zouter is dan zoute drop? Hoe kleine dieren grote projecten tegenhouden? Verbluffende weetjes en grappige feiten over het land van melk en water.

Een boek over Nederland. Maar dan net wel even iets anders dan andere educatieve boeken over ons land. Want met De wortels van Oranje kom je niet te weten welke Koningen en Koninginnen we hebben gehad. En ook lees je niet over alle Nederlandse schilders. Wel lees je waarom dieven een meteoriet bij een tennisbaan neerlegden en waarom de onbewoonde eilanden steeds een stukje opschuiven.

De wortels van Oranje

De titel en de prent op de cover trekken direct de aandacht. Het boek begint ook al direct met een vrolijke noot:

Het is moeilijk om héél Nederland in één boek te krijgen als er al meer dan 243 verschillende Nederlandse toetjes zijn.

Na dit lekkere wetenswaardigheidje volgt een speelse opsomming van wat je niet terug zal vinden in dit boek. Eigenlijk zijn dat alle voor de hand liggende dingen die je ook in je geschiedenisboek terug kunt vinden. Of het is te veel aan verandering onderhevig, of…
De wortels van Oranje Marc ten Horst Lannoo Educatief leerzaam geschiedenis weetjes feitjes schilders Koningen Koninginnen tekeningen speelse vormgeving prent cover schoolbibliotheek thuis recensie review Deze keuze heeft een groot voordeel: het voelt niet als een leerboek aan. Toch leer je wel veel interessante dingen door het lezen van dit boek. Zelfs ik als volwassene ben weer wat wijzer geworden!

De vormgeving is speels en met de vrolijke tekeningen is het aantrekkelijk voor kinderen om door het boek heen te bladeren. Bij een leuke prent zul je al snel automatisch gaan lezen, gewoon omdat je nieuwsgierig bent waarover het gaat. De informatie is duidelijk beschreven en het taalgebruik past bij de doelgroep. Een ontzettend leuk boek voor thuis, maar ook een aanwinst voor de schoolbibliotheek.

De wortels van Oranje – Marc ten Horst
Educatief, hardcover, 80 pagina’s, Lannoo