Zomer voor altijd [recensie]

Zomer voor altijd jaar kiezen onafscheidelijk universiteit perfect relatie fantastisch fout jongen gedwongen gevoelens liefdes leven beslissen hart toekomst loslaten derde deel trilogie verhaal vriendschappen emoties bestsellerauteur Jenny Han volgorde personages worsteling warme tedere hoofd rondspoken belangrijker uitgediept herkenbare situaties arrogant buitenkant ontdekken schrijfstijl boeken hoofdstukje lezen opbouw afsluiting feelgood Moon uitgevers Young Adult YA

Twee jaar geleden vertelde Conrad Belly dat ze voor Jeremiah moest kiezen. Sindsdien zijn zij en Jeremiah onafscheidelijk en gaan ze zelfs naar dezelfde universiteit. Alles lijkt perfect. Alleen is hun relatie niet zo fantastisch als Belly had gehoopt. En als Jeremiah de grootste fout maakt die een jongen kan maken, wordt Belly gedwongen om haar gevoelens voor de twee grote liefdes in haar leven onder de loep te nemen en te beslissen waar haar hart echt ligt. Heeft ze wel een toekomst met Jeremiah? En heeft ze Conrad eigenlijk ooit echt los kunnen laten?

Dit is het derde deel van de trilogie waarin het zomerse verhaal verder gaat. Dit deel gaat vooral over vriendschappen en de liefdes van Belly met de daarbij behorende emoties en gevoelens.

Zomer voor altijd

Dit laatste deel – Zomer voor altijd – van de warme, zomerse trilogie die geschreven is door bestsellerauteur Jenny Han. Het is aan te raden om deze reeks in de juiste volgorde te lezen, aangezien het verhaal verder gaat waar deel twee gestopt is en je (door de vorige delen) de personages al kent.Zomer voor altijd jaar kiezen onafscheidelijk universiteit perfect relatie fantastisch fout jongen gedwongen gevoelens liefdes leven beslissen hart toekomst loslaten derde deel trilogie verhaal vriendschappen emoties bestsellerauteur Jenny Han volgorde personages worsteling warme tedere hoofd rondspoken belangrijker uitgediept herkenbare situaties arrogant buitenkant ontdekken schrijfstijl boeken hoofdstukje lezen opbouw afsluiting feelgood Moon uitgevers Young Adult YA

Doordat je het gevoel hebt dat je de personages (na deel één en deel twee) nu erg goed kent, leef je als lezer nog meer mee met de gevoelens van hen. Je voelt de worsteling in gevoelens bij Belly voor de twee jongens en vraagt je af wie ze het leukst vindt. Hoewel ze warme en tedere gevoelens heeft voor Jeremiah, blijft ook Conrad in haar hoofd rondspoken.

In Zomer voor altijd zijn vriendschappen net iets belangrijker in het verhaal dan in de vorige delen. Deze worden goed uitgediept en zul soms herkenbare situaties opleveren bij de lezer. Doordat er hoofdstukken geplaatst zijn vanuit Conrad, leer je ook zijn kant kennen. Daardoor blijkt dat hij niet zo arrogant is als lijkt aan de buitenkant, maar zul je de reden hierachter ontdekken.

In alle delen kun je de fijne schrijfstijl van Jenny Han terugvinden. Al deze boeken lezen vlot en bevatten prettige, korte hoofdstukken waardoor je gauw tussendoor een hoofdstukje kunt lezen. De opbouw is in dit deel, ten opzichte van het eerste en tweede deel, erg goed.

Zomer voor altijd is een mooie afsluiting van deze trilogie. Een heerlijke feelgood!

Zomer voor altijd – Jenny Han
Young Adult, paperback, 304 pagina’s, Moon