Zwarte Lieveling [recensie]

Zwarte Lieveling Susanne Koster Clavis Young Adult misbruik mishandeling hoop kindertehuis liefde trilogie oneindigheidstrilogie recensie review

De aangrijpende jeugdroman van Susanne Koster, opnieuw uitgegeven als eerste deel van De oneindigheidstrilogie over mishandeling, hoop en oneindige liefde. Voor young adults.
Saskia is eindelijk buiten het bereik van haar stiefvader. Buiten het bereik van zijn vuisten. In het kindertehuis probeert ze een nieuw leven op te bouwen, maar het verleden dringt zich nog vaak aan haar op. Blauw wordt dan grijs, grijs wordt donkergrijs, tot er alleen nog zwart over is. Maar Saskia wil zich niet laten onderdompelen in het duister. Ergens diep vanbinnen zit een prachtige bloem, die vecht om tussen het onkruid omhoog te komen.

Een boek dat eerder is uitgegeven, maar nu opnieuw uitgebracht is als eerste deel van de oneindigheidstrilogie. Deze reeks gaat over mishandeling, hoop en oneindige liefde. Geschreven voor Young Adults, maar zeker ook een mooi boek voor volwassenen om te lezen.

Zwarte Lieveling

Een veertienjarig meisje dat al heel vele heeft meegemaakt. Saskia is door een oom en tante uit huis gered omdat ze werd misbruikt door haar stiefvader. Het liefst zou ze bij hen willen blijven, maar daar zal ze niet veilig zijn. De kans dat haar stiefvader haar daar weg haalt is groot, dus wordt ze overgebracht naar een kindertehuis. Hier zal ze veilig en buiten bereik van haar stiefvader zijn.

Een puber die niemand meer vertrouwd en daar alle reden toe heeft. Maar ook een meisje dat wanhopig op zoek is naar echte liefde die haar wil omarmen. Als lezer leer je Saskia kennen terwijl ze haar intrede doet in het kindertehuis. Langzaam maar zeker ontdek je steeds meer over haar verleden. De flashbacks die dit verhaal vertellen zijn realistisch geschreven en daardoor af en toe behoorlijk beklemmend. Terwijl Saskia haar best doet om haar draai te vinden in het kindertehuis, overvalt het verleden haar nog vaak. Alles om haar heen verandert dan. Blauw wat steeds donkerder wordt, verandert in lichtgrijs dat dreigendere vormen aan neemt. Tenslotte is alles om haar heen zwart. Zal het haar lukken om de zon weer zien te schijnen en los te komen van het verleden?

Het verhaal is vlot geschreven, realistisch en daardoor lees je af en toe echt met een brok in je keel. Zoals je kunt verwachten bij een trilogie, blijf je nog met vragen zitten aan het einde van het boek. Je kunt het boek zelfstandig lezen met een open eind, maar waarschijnlijk ben je veel nieuwsgieriger naar wat er nog meer zal komen.

Zwarte Lieveling – Susanne Koster
Young Adult, hardcover, 263 pagina’s, Clavis